Recenzie: Aleasa dragonului de Naomi Novik

Titlu original: Uprooted
Anul ediției: 2017
Anul primei publicări: 2015
Număr pagini: 448
O găsești la: Nemira, Libris, Diverta

Am cunoscut-o pe Naomi Novik în urmă cu mai mulți ani, în vacanța de vară de dinaintea primului an de liceu, și mi-a lăsat o amintire plăcută cu a ei ”carte cu dragoni”, și anume „Dragonul Maiestății Sale”. M-am bucurat așadar s-o reîntâlnesc într-o altă carte ce promitea dragoni, magie și domnițe într-un decor medieval.

Inițial am avut o mică reținere știind că este totuși un roman young adult, acesta nemaifiind de ani buni un gen pe care să-l abordez fără să mă gândesc de două ori înainte. Când însă autoarea m-a apucat de mână la prima pagină și a început să mă fugărească prin poveste de parcă îi era teamă că nu ar fi avut suficiente pagini în care să se desfășoare, am lăsat rapid în urmă orice reținere legată de acest volum. De altfel cred că această ”grabă”, acțiunea ce se desfășoară într-un ritm foarte foarte alert, este însușirea cea mai pregnantă a cărții. Nu reușesc să mă gândesc la o altă poveste care să mă fi fugărit mai tare prin narațiune, însă nu o spun deloc într-un sens rău, ba din contră, căci mi se pare greu să scrii ceva atât de alert dar care să nu pară prea grăbit atunci când lecturezi ori să dezamăgească pe parcurs. La pagina 5 deja avem o răsturnare de situație (previzibilă, dar totuși o răsturnare de situație) iar undeva pe la pagina 100, când la multe cărți abia se intră mai adânc în acțiune, în „Aleasa Dragonului” deja suntem în miezul luptei. Pe tot parcursul lecturii mă tot întrebam ce se mai poate întâmpla în încă x sute/zeci de pagini, având în vedere prin câte trecuserăm deja. Și mereu mai apărea ceva surprinzător care să prelungească povestea, dar fără a o face să pară trasă de păr ori sub așteptări.

Trecând acum de super-scriitura lui Naomi Novik, să aruncăm un ochi și pe conținutul care, după gusturile mele, nu s-a lăsat cu nimic mai prejos. În centrul acțiunii o avem pe Agnieszka, o tânără de 17 ani care, în mod neașteptat, ajunge „aleasa Dragonului”. Alături de Agnieszka o mai avem pe Kasia, cea mai bună prietenă a ei, pe Dragon, un personaj-vrăjitor foarte intrigant și care mi-a plăcut foarte foarte mult, al cărui rol este de a proteja prin magie satele din acea vale și, desigur, personajul negativ: Codrul. Cred că ceea ce m-a cucerit total la această carte a fost tocmai ideea că o pădure, Codrul, este întruchiparea forței malefice, a răului ce pune încet stăpânire pe tot. Se crează tocmai ideea aceea de necunoscut pe care am întâlnit-o și în mini-seria (pe care o iubesc și o ador) Over the Garden Wall, de forță malefică de neoprit, care pătrunde în tine și ajunge să te stăpânească fără să-ți dai seama, făcându-te să te rătăcești de tine însuți. De altfel întreaga suită de personaje mi-a plăcut foarte mult, mi s-au părut foarte bine conturate, reale și ușor de empatizat cu trăirile lor. Scopul este, în mod previzibil, distrugerea forței malefice reprezentate de Codru, însă până acolo e un drum lung și întortocheat în care nimic nu e alb sau negru, nici măcar personajele.

Probabil că această recenzie e ceva mai subiectivă decât scriu în mod normal pentru că este exact genul de carte după care tânjesc mereu, acea lume magică cu substrat întunecat care mi-au plăcut și-n The Witcher și-n serialul de care spuneam mai devreme, Over the Garden Wall. Însă, subiectivă sau nu, „Aleasa Dragonului” se ridică cu siguranță deasupra foarte multor titluri din genul Young Adult. Recomand!