5 cărți pentru o călătorie în Praga

Bine v-am regăsit, dragi șoricei de bibliotecă!
Încep prin a vă spune că, în ciuda absenței mele îndelungate și neplanificate, încă viețuiesc și sunt bine. După terminarea sesiunii, acum vreo lună, am simțit o nevoie, fizică dar și psihică, de a lua o pauză de la orice, (din păcate) inclusiv de la blog și de la citit. Nevoia aia încă există, dar și-a mai restrâns aria.
Mi-a fost tare dor să scriu și să vă povestesc despre aventurile mele pe tărâmuri livrești, așa că astăzi m-am gândit să vin cu un articol mai diferit, pe care îl plănuiam e ceva vreme (motiv și pentru care în fundalul pozelor apare beteală).

Ca și multor altor oameni în ziua de azi, mie-mi place foarte mult să călătoresc. Așa mult, că mai nou am și un jurnal de călătorie în care să-mi păstrez amintirile. De-a lungul anilor m-am tot foit dacă să fac sau nu și articole de călătorie pe blog – pe de o parte îmi doresc, pe de alta nu știu dacă-s în stare să scriu unul pretinent sau dacă șoriceii de bibliotecă sunt interesați și de așa ceva. Ideea care să împace și capra și varza mi-a venit din faptul că atunci când merg într-un loc nou, sunt genul ăla de turist care petrece luni documentându-se, să fie sigur că o să aibă cea mai mișto experiență posibilă – iar în cazul meu documentarea înseamnă inclusiv cărți.
Acestea fiind spuse, astăzi vă prezint 5 cărți pestrițe care să vă ducă în Praga, un loc nesperat de magic, parcă scos dintr-un basm, și în care tânjesc să mă întorc, în prezent fiind cu siguranță locul meu preferat de pe acest pământ.

Am ales 5 titluri numai bune atât pentru o călătorie imaginară în Praga sau în Republica Cehă în general, cât și pentru o călătorie propriu-zisă: avem ficțiune și nonficțiune, legende și eseuri, literatură clasică și contemporană și bineînțeles că nu putea lipsi și-un ghid care să ne plimbe prin oraș. În ordinea numerelor de pe tricou, să-i dăm drumul:

1.L-am servit pe regele Anglieide Bohumil Hrabal (recenzie)
Această carte a fost prima mea întâlnire de orice fel cu Republica Cehă – tot ce știam înainte despre această țară era că Praga e acolo și că exstă o biserică decorată cu oase umane într-un orășel numit Kutna-Hora. A fost o alegere norocoasă, căci nu numai că m-a plimbat puțin prin istoria Cehiei de după cel de-al doilea război mondial, dar am și cunoscut un autor ”ciudățel” dar foarte mișto, care pentru mine a devenit un fel de reprezentant al poporului său. Cred că acest titlu este unul foarte potrivit pentru o introducere în cultura cehă, vă invit să citiți și recenzia pentru mai multe detalii. De curând am citit și „O singurătate prea zgomotoasă” a aceluiași autor, care mi-a plăcut de asemenea, dar pe care nu o consider la fel de potrivită sau de relevantă pentru un cititori ce vrea să facă cunoștință cu Cehia.



2.
Insuportabila ușurătate a ființeide Milan Kundera
Am sentimente puțin contradictorii față de acestă lectură. Credeam că o să fie cartea anului pentru mine, m-a zbătut să pun mâna pe ea căci în perioada aia se cam epuizaseră stocurile pe la toate librăriile, credeam că o să fie ceva filosofico-boemo-sensibilo-de-te-dă-pe-spate. În tot timpul ăsta nu realizesem însă grozăvia: treaba asta-i literatură contemporană! Pentru cine nu știe, eu nu prea gust genul ăsta de cărți, mi se pare cumva ”neserioase”, așa că am fost foarte dezamăgită, însă chiar și așa mi-au rămas și sentimente plăcute față de această carte, nu a fost chiar așa de rea. Nu-mi amintesc mare lucru din ea, decât că de aici am aflat de dealul Petrin din Praga, care este pe locul 2 în topul locurilor mele pregheze preferate. Se poate fără Milan Kundera din punctul meu de vedere, dar e totuși un important autor ceh și cred c-ar trebui să-i dați o șansă.

3.Raiul pe pământde Mariusz Szczygieł
Mariusz Szczygieł este un polonez îndrăgostit de Republica Cehă. În această carte sunt adunate eseuri de-ale sale pe diverse teme, dar având ca punct comun poporul ceh. Variază de la artă la istorie, religie și până la simple amintiri de-ale autorului. Este o carte interesantă și frumos scrisă, însă aș recomanda-o mai degrabă cuiva care nu e la primul contact cu cultura cehă, deoarece abundă atât în informații cât și în referințe care nu sunt mereu explicate.


4. Prague & the Czech Republicde Rick Steves
Dacă mergeți în Praga nu doar cu imaginația, eu vă recomand ghidul lui Rick Steves. Din păcate nu-l găsiți în România, dar eu l-am comandat de la BookDepository cu transport gratuit. Motivele pentru care vă recomand acest ghid și nu pe oricare altul sunt multiple: e scris de Rick în colaborare cu un ghid local, e scris la persoana I, dându-i un aer mai personal, este foarte plin de informații, inclusiv informații practice de tot felul (prețul biletelor de intrare/program/cum funcționează transportul în comun/etc.), conține inclusiv sugestii de tururi pe care să le urmezi prin oraș sau tururi ale diverselor obiective turistice, cu informații interesante pe care să le citești la fața locului, în stilul audio-guides – și se reeditează anual, deci nu trebuie să vă faceți griji pentru informații învechite. Și pe lângă abundența de informații frumos structurate, mi-a plăcut foarte mult că există câte o hartă alb-negru a fiecărei zone, pe care le-am folosit pentru diverse adnotări și marcaje colorate, așa cum puteți vedea mai jos. Pentru călătorii prin Europa vi-l recomand pe Rick Steves în general, atât ghidurile cât și emisiunea online :).


5.77 Prague legendsde Alena Jezkova
Ultimul dar nu cel din urmă este un titlu ce reunește, exact așa cum și spune, 77 de legende populare ce se petrec în Praga, culese de Alena Jezkova. Cartea a apărut și la noi sub titlul de „77 de legende pragheze”. Eu mi-am cumpărat-o ca suvenir de acolo și este într-o ediție foarte frumoasă. Cartea este împărțită în 6 secțiuni, câte una pentru fiecare dintre cele 3 ”orașe” ale Pragăi (Orașul Vechi, Orașul Nou și Orașul Mic), plus Cartierul Castelului, Cartierul Evreiesc și Vyšehrad, iar la începutul fiecărei secțiuni avem o hartă a zonei respective pe care este marcat locul de care este legată fiecare legendă. Povestioarele sunt scurte și nu foarte impresionante, dar sunt interesante în contextul în care ai vizitat locurile respective și mi se pare o lectură numai bună pentru drumul de întoarcere acasă.

Bonus: Dacă plănuiți să mergeți în Praga vă mai recomand insistent și acest canal de YouTube.



Aștept părerea voastră despre acest tip de articol, dar și despre cărțile și locația pe care am ales să vi le prezint azi :).

Lecturi și călătorii frumoase!

5 comentarii (+add yours?)

  1. Dorina Danila
    mart. 18, 2018 @ 13:53:47

    Interesante alegeri. Le-am reținut și am să le caut. Am citit Legende pragheze, varianta în limba română, și mi-a plăcut. Mi-a plăcut articolul, aștept și altele de același fel :).

    Răspunde

  2. Mihaela Grigoras
    mart. 18, 2018 @ 15:32:21

    Foarte interesat, o idee inedita si o supriza placuta ! Nu am fost in Praga, nu am citit nici una din cartile prezentate, dar imi place ideea de asocieze a locurilor si cartilor.

    Răspunde

    • Sayuki
      mart. 18, 2018 @ 17:03:08

      Asocierea locurilor cu cărțile e o chestie pe care-o fac de mulți ani, cred că de prin perioada când citeam clasici români și mă îndrăgosteam de Bucureștiul interbelic sau de când am citit „Pânza de păianjen” și am început să privesc marea și Constanța cu alți ochi.
      Mulțumesc de apreciere, mă bucură mult! :D

      Răspunde

Lasă-mi o părere :) Comentariul tău va fi vizibil după aprobare.