Recenzie: Un palid punct albastru de Carl Sagan

Titlu original: Pale Blue Dot: A Vision of the Human Future in Space  Editura: Herald Format: paperback, 200x 130 mm Anul ediției: 2016 Anul primei publicări: 1994 Număr pagini: 352 Comandă la: Herald, Libris

Titlu original: Pale Blue Dot: A Vision of the Human Future in Space
Editura: Herald
Anul primei publicări: 1994
Număr pagini: 352
Comandă la: Herald, Libris

Am de multă vreme o mare pasiune oarbă pentru Carl Sagan, încă de când am aflat că l-a inspirat pe Neil deGrasse Tyson în serialul documentar Cosmos: A Spacetime Odyssey – probabil cel mai frumos lucru pe care l-am văzut vreodată pe un ecran. Iar asta plus faptul că este un om de știință ce are la rândul său un serial și o carte intitulate Cosmos rezumă cam tot ce știam despre Sagan. Până acum, când în sfârșit am pus mâna pe o carte de-a sa și Doamne! – a fost minunată, magnifică, mi-a creat o savuroasă dependență și sete de mai mult Carl Sagan și cu siguranță mi-a justificat pasiunea de până acum!

Cu ceva vreme în urmă vă spuneam despre cartea lui Stephen Hawking, „Scurtă istorie a timpului”, că este destul de accesibilă, dar că necesită ceva cunoștințe în domeniu și că unele pasaje chiar mă depășiseră. Prin comparație, „Un palid punct albastru” este cu mult mai accesibilă publicului larg, cerând de la cititor doar un mic bagaj de cunoștințe generale de bun simț și imaginație.

Carl Sagan are un stil foarte poetic de a scrie, demn de orice autor de ficțiune, presărat cu un savuros umor și-o ironie la adresa omenirii – în special la începutul cărții, când vorbește despre ideile înguste legate de univers pe care Biserica Catolică a ținut să fie puse la loc de cinste încă multă vreme, în ciuda dovezilor tot mai concludente că erau greșite.

Cartea poate fi împărțită în două mari părți, cu toate că nu există o linie clară de demarcație între ele. În prima parte Sagan ne însoțește într-un periplu prin Sistemul Solar, urmărind o parte a călătoriei sondelor spațiale Voyager. Ne povestește despre istoria planetelor, despre relieful, clima, atmosfera fiecăreia și, capitol care m-a fascinat într-un mod special, despre ce culoare are cerul fiecărei planete și motivul pentru care este așa. De asemenea sunt abordate și analizate și alte corpuri cerești ce-și fac veacul în jurul soarelui nostru, cum ar fi sateliți ai unor planete, comete și asteroizi. Mi-a plăcut foarte mult aceată parte, chiar un pic mai mult decât următoarea; am aflat o mulțime de lucruri interesante despre sistemul nostru solar și m-a făcut să-l privesc un pic altfel și chiar cu și mai multă admirație.
În a doua parte, Carl Sagan face presupuneri legat de viitorul omenirii pe alte planete sau asteroizi, în vremea când ne vom fi distrus planeta ce ne-a găzduit atâtea milioane de ani. Vorbește despre principalele pericole ce amenință în prezent viața pe Pământ și despre posibilele soluții pentru a ne salva casa, dar și despre posibile alte viitoare case pe care, nefiind la fel de primitoare precum planeta noastră, le putem transforma folosind tehnologia de care dispunem. Totul este în același timp învăluit într-un aer filosofic, autorul punând în balanță nevoia omenirii de a supraviețui colonizând alte corpuri cerești și întrebarea dacă merităm într-adevăr să supraviețuim prin astfel de mijloace, dacă avem dreptul moral de a popula, transforma și poate chiar distruge și alte planete, când noi n-am fost în stare să avem grijă de propria planetă-mamă.

Mi-a plăcut foarte mult atitudinea realistă a autorului, precum și faptul că nu a fost nici părtinitor față de omenire, dar nici nu s-a oprit doar la a o critica, trecând în revistă atât aspectele poitive cât și pe cele mai rele.
Recomand cartea în special pasionaților de astronomie. După cum am tot spus în recenzie, mi-a plăcut foarte mult, aș spune chiar că a ajuns una dintre cărțile mele preferate și aștept cu nerăbdare să mai citesc și altele ale aceluiași autor.

Dacă v-o doriți, cartea face parte din campania Te așteptăm în librărie! a Editurii Herald, ceea ce înseamnă că o puteți achizitiona la reducere din librăriile partenere.