Hoțul de cărți, cartea și filmul.

the-book-thief-756499l
A trecut destul de multă vreme de când nu am mai scris despre un film. Asta pentru că obișnuiesc să văd puține filme, în comparație cu numărul de cărți pe care îl citesc, iar dintre acestea, și mai puține sunt filmele care reușesc să mă impresioneze suficient cât să scriu despre ele.
În a noastră comunitate de șoricei de bibliotecă, e imposibil să nu fi auzit măcar o dată pe cineva spunând că întotdeauna cartea bate filmul, treabă care în general este adevărată; dar are și excepțiile ei, bine-nțeles. Despre o astfel de excepție, anomalie a relației carte-film, vreau să vă vorbesc azi; despre un hoț de cărți care mi s-a părut mai simpatic pe un ecran, decât când l-am cunoscut stând speriat între paginile unei cărți stufoase.


the-book-thief-647596lSă luăm întâi cartea. Mi-a plăcut ideea..dar cred că a fost măcelărita fără milă de felul fragmentat în care a scris-o autorul. Problema nu-s capitolele scurte, ci faptul că a ținut morțiș să întrerupă mereu cursivitatea narațiunii cu câte un mănunchi de cuvinte adunate pe mijlocul paginii, cam așa, cuvinte a căror menire poate o fi fost să adauge mai mult mister ori dramatism ori..eu știu? Acesta cred că ar fi marele și poate singurul minus al cărții. Dar degeaba ai o idee măreață dacă n-ai și un anume fel de a scrie. Cred că autorul a vrut să aibă un stil mai orginal..și are, dar cel puțin eu nu i-aș putea spune asta ca pe un compliment. Chiar cred că putea fi mult mai bună cartea, și e păcat.

max-and-liesel-1024x575Trecând la film, e evident că i-a lipsit marele minus al cărții. Unde mai adaug că mi s-a părut frumos nu doar ca poveste, ci și ca imagine. A avut actori potriviți, mi-a plăcut mult de Liesel, mi-au plăcut costumele, casele, atmosfera pe care o transmiteau, mi-a plăcut zăpada și crengile pline de omăt. Am fost surprinsă la început, când vocea naratorului, adică moartea, era o voce de bărbat. Pe tot parcursul cărții mi-am imaginat-o ca femeie…încă sunt de părere că ar fi fost mai plăcut așa..dar n-a fost rău nici cu naratorul ales.. Au fost modificate destul de multe detalii față de carte, dar majoritatea mi s-au părut în regulă..sunt însă două peste care n-am reușit să trec. În primul rând, în film Hans nu îi spune lui Liesel toată povestea din primul război mondial, despre acordeon și tatăl lui Max, așa că nu există nicio explicație clară despre ce caută Max la ei în pivniță. În al doilea rând, în carte, tatăl lui Rudy trebuie să plece din cauză că n-a vrut să-l lase pe Rudy să plece. În film, tatăl pleacă mult înainte să vină cineva să-l recruteze pe Rudy, fără să se dea vreo explicație de ce. Aici sunt foarte în ceață. Din câte am înțeles, Rudy trebuia să plece, pentru că de data asta tatăl lui nu mai era acasă, ca să se opună. Totuși, n-a plecat și nu s-a mai menționat nimic despre asta.. Dacă a înțeles cineva care a fost treaba aici, rog explicație, poate mă prind și eu..
75707_zps52e3b283

În concluzie, nu-i rău să citiți nici cartea, dar nu cred că-i vreo lectură excepțională, a cărei lipsă să reprezinte vreun handicap pentru vreun CV de cititor. Filmul însă, cred că merită să-i dăruiești două ore și un pic din timpul tău:).
Voi ce părere aveți, despre carte, film, sau ambele?

Photobucket

7 comentarii (+add yours?)

  1. rosia_lady
    Aug 24, 2014 @ 10:36:50

    Interesanta recenzie si comparatie. Trebuie sa spun insa ca mie m s-a parut slab filmul in comparatie cu cartea care prezinta altcumva intreaga poveste…mult mai dramatic sa spun asa. Cartea te face sa simti mai mult …:)….iar multe detalii din ea sunt omise in film.

    Răspunde

  2. lissahateaway98
    Aug 24, 2014 @ 13:09:10

    Fato, acum mi-ai făcut poftă de film! :)))

    Răspunde

  3. Anca
    Aug 24, 2014 @ 16:16:42

    Pe mine cartea m-a prins într-o perioadă în care aveam nevoie de așa ceva și mi-a plăcut foarte mult. Nu este preferata mea, totuși, Filmul? Mi s-a părut la fel de bun. Nu aș putea spune că este și mai și, dar merită, nu pentru poveste, cât pentru cât de frumos sunt conturate personajele în film!

    Răspunde

  4. Loreen G
    Aug 25, 2014 @ 01:18:23

    Sincer, mie mi-au plăcut acele întreruperi din carte, nu mi s-au părut deranjante sau ceva. Cel mai mult la Hoţul de cărţi m-a impresionat mesajul din spatele cuvintelor. >3
    Dar şi filmul e frumos, însă nu transmite la fel de multe emoţii precum a reuşit cartea. Eu însămi nu mi-aş imagina o ecranizare mai reuşită decât cea realizată deja la începutul lui 2014. De aceea nu pot să înţeleg opinia anumitor bloggeri care au spus că filmul este nu este bun şi nici nu se compară cu capodopera ce a stat la baza lui.
    Iar cele două omisiuni ale filmului ni nu le-am băgat de seamă. Cred că şi faptul că am citit mai întâi cartea constituie un motiv pentru care nu am dat importanţă acestor scăpări :)

    Răspunde

    • Sayuki
      Aug 25, 2014 @ 16:22:06

      Da, în general am observat că părerile sunt cam împărțite, cum se întâmplă cu toate cărțile populare..mai alea dacă s-a mai făcut și film..
      Eu din contră, am observat acele omisiuni tocmai pentru că citisem cartea înainte și de câte ori văd ecranizarea unui roman nu mă pot abțile să le tot compar în mod inconștient..altfel probabil că doar m-aș fi lăsat prinsă de acțiune și n-aș fi observat aceste mici detalii..

      Răspunde

  5. Soricelul Cenusiu
    Aug 25, 2014 @ 13:16:08

    Nu am citit cartea, dar filmul mi s-a părut foarte profund și mișcător, deci nu pot să fac o comparație între cele două. Cât despre actori, mi-au plăcut și mie foarte mult, la fel ca și cadrele. Ar trebui să existe mai multe filme la fel de bune ca și ăsta :)

    Răspunde

  6. Iulia C.
    Aug 27, 2014 @ 23:15:10

    Cred că recenzia ta este printre puținele care nu elogiază cartea asta – și e un lucru bun :). Să știi că și eu am avut o relație ciudată cu ea, în sensul că mi-au plăcut povestea și unele imagini (cum ar fi cea cu „scuturătorii de cuvinte”), însă m-a obosit foarte tare fragmentarea aceasta de care zici și tu iar la un moment dat limbajul excesiv de metaforizat devine, și el, plictisitor ca naiba :D.
    Cât despre film, încă n-am apucat să-l văd, deși tot plănuiesc să-mi fac timp și pentru el. Și eu mi-a imaginat că Moartea e femeie, ciudată alegere au făcut realizatorii filmului.

    Răspunde

Lasă-mi o părere :) Comentariul tău va fi vizibil după aprobare.

