Recenzie: Cronici din Subpământ #1 – Gregor Pământeanul de Suzanne Collins

Titlu original: Gregor the Overlander
Anul primei publicări: 2003
Număr pagini: 320
O găsești la: Nemira, Libris

Nu știu cum reușește Suzanne Collins de scrie niște cărți ce inițial nu mă atrag mai deloc, nici prin descriere nici prin titlu și, prin coincidență, nici măcar prin coperta care le este dată, dar când mă hotărăsc să le dau o șansă mă trezesc citindu-le până la cine știe ce ore mici ale nopții. Citind săptămâna aceasta din „Gregor Pământeanul”, în pat, înainte de culcare, și văzând cum tot continui să-mi încalc promisiunile cum că „ăsta e ultimul capitol și mă culc”, mi-am amintit cu oarece nostalgie de vremurile de acum vreo 7 ani când făceam același lucru cu volumele din „Jocurile foamei”, dar pe vremea aia citind până târziu cu felinarul pe sub pătură. Și mi-a mai amintit de ceva acest volum: de cartea „Tunele” de Roderick Gordon & Brian Williams. Ba chiar am avut ceva emoții la început, când tot dădeam peste elemente comune ambelor cărți (deși Gregor a fost publicat înaintea Tunelelor), însă pe măsură de înaintam în lectură diferențele se tot accentuau și m-am liniștit.

Gregor este un băiețel de 11 ani dintr-o familie nu tomai înstărită și nicidecum fericită, ce locuiește într-un apartament în New York. Motivul nefericirii este acela că în urmă cu 2 ani și un număr exact de luni și zile, pe care Gregor îl știe pe de rost, tatăl lor a dispărut fără niciun fel de urmă. Ca urmare a acestui fapt, Gregor nu se poate duce în tabără cu ceilalți copii, ci trebuie să rămână acasă pentru a avea grijă de Boots, sora lui de 2 ani, în timpul pe care mama lor îl petrece la serviciu. Dar aventura nu se află în tabăra de vară, așa cum crede Gregor, ci pândește în cel mai neașteptat colț, în spălătorie.
Nu aș vrea să vă dau mai multe detalii despre poveste, cu excepția celor care se deduc deja din titlu și copertă, căci este una foarte plină de aventură, de suspans, de energie, într-o lume fantastică ale cărei descrieri mi-au plăcut foarte mult și pe care sunt sigură că-i mai frumos s-o descoperiți singuri.

Cel mai tare mi-a plăcut lumea pe care a creat-o Suzanne Collins în Subpământ. Cu o mare atenție la detalii, a oferit explicații cât mai plauzibile, transformând Subpământul din ceva fantastic într-o posibilitate aflată adânc în măruntaiele pământului, fără ca noi să avem idee de existența ei, dar în care am putea plonja din greșeală în orice moment.
Mi-au plăcut și personajele aflate în preajma lui Gregor, care au fost foarte diverse și cu personalități aparte bine conturate, unele chiar foarte simpatice – cum ar fi Temp, un gândac gigantic de care mi-a plăcut foarte mult!
Și ca să menționez și un al treilea punct forte al cărții, voi spune că, deși uneori lucrurile par prezivibile, autoarea are mereu pregătită și o doză de imprevizibil cu care să te surprindă și să te convingă să mai citești un capitol în seara aia…sau mai multe.

Nu pot spune să sunt lucruri care să-mi fi displăcut, poate doar să mă fi deranjat un pic, cum ar fi faptul că un important subpământean a fost numit de autoare Sendviș, sau că Boots este un personaj central al cărții deși nu prea i-am înțeles rolul (altul decât acela de a avea nevoi și a fi pe placul gândacilor…) – deși mă gândesc că poate i-a fost rezervat un rol mai important în viitor, fiind vorba de o serie.

Pentru că tot menționam la început faptul că mi-a amintit de „Tunele”, aș spune că cea din urmă mi-a creat o impresie mai puternică, având în vedere că încă mă gândesc la ea după mulți ani de când am citit-o, dar pe de altă parte, mi-e greu să compar două cărți pe care le-am citit la vârste atât de diferite. În orice caz, amândouă sunt cărți bune, care mi-au plăcut mult și le recomand cu drag!

Și acum că veni vorba, mi-am amintit și de „O călătorie spre centrul Pământului”. Voi ați mai citit alte cărți petrecute în subteran? :D

Reclame