Recenzie: L-am servit pe regele Angliei de Bohumil Hrabal

Titlu original: Obsluhoval jsem anglického krále
Editura: Art
Format: hardback, 180x 110 mm
Anul primei publicări: 1971
Număr pagini: 320

Bohumil Hrabal este un autor ceh ce a trăit și-a scris în secolul trecut și aparent a murit căzând de la etajul 5 în timp ce încerca să hrănească porumbeii. Asta împreună cu alte mici lucruri pe care le-am auzit despre el m-au intrigat suficient de tare cât să-mi doresc să încerc o carte de-a sa – iar acum îmi doresc mai multe.

Ce-am observat prima oară atunci când am început să citesc cartea, într-o pauză la facultate, a fost cât de mult se zgârcește Hrabal să folosească punctul (ulterior am aflat că are și o carte întreagă formată dintr-o singură propoziție). Cursul la care eram începuse, eu eram bineînțeles în mijlocul propoziției, sfârșitul paragrafului era departe și am zis măcar să citesc până la punct. Dar ia punctul de unde nu-i!

Cu toate că propozițiile se întind uneori și pe mai multe pagini și că nu există dialog, capitole (sau măcar paragrafe) scurte sau alte lucruri care să mai lase paginile să respire, lectura este departe de a fi una greoaie. Hrabal pleacă de la o idee și dă într-alta, apoi se întoarce la cea originală și se mai învârte puțin până termină tot ce are de spus și pune punct enunțului, însă o face într-un stil foarte curgător și natural, nefiind greu de urmărit, ci chiar destul de captivant.

Romanul L-am servit pe regele Angliei ia forma memoriilor lui Jan Ditie, un chelner mic de statură și complexat de acest fapt, care lucrează la hoteluri de lux din Republica Cehă (pe atunci Cehoslocavia). Mi-a pălcut foarte mult tonul pe care el povestește, ia diferite întâmplări ale vieții sale și le adaugă exagerări, împingându-le spre absurd de nici nu știi unde să mai crezi că se încheie realul și încep fabulațiile. Mi s-a părut că aduce mult cu unele basme sau poate cu o variantă cehă a unui Păcală mai modern.
Micul chelner își începe memoriile povestindu-ne cum seducea și împodobea cu petale de flori trupurile goale ale fetelor de La Paradisu’, pe când avea în jur de 15 ani. Este nevoit să le părăsească însă la destul de scurtă vreme, urmându-și dorința de a avansa în carieră și plecând astfel la un alt hotel, unde întâlnește personaje destul de dubioase și unde desfrâul e la el acasă, ferit de ochii lumii. Iar acesta nu-i decât începutul periplului prin viață, de la hotel la hotel, a micului chelner.
Sfârșitul poveștii lui Ditie, ce și-a petrecut aproape toată viața luptând să ajungă mare și să capete aprobarea și admirația altora, pare desprins din fabule și implică un căluț, o capră, un câine și-o pisică.

Hrabal a surprins în această carte, pe fundalul aventurilor lui Ditie, și freamătul sociocultural și politic al acelor vremuri. Cartea își are începutul înaintea celui de-al doilea război mondial și se sfârșește după acesta, cuprinzând atât liniștea dinainte de război, agitația din timpul său, dar și schimbările radicale ce au urmat, atunci când în Cehoslovacia s-a stabilit comunismul.

Mi-a plăcut tare mult cartea și chiar m-a făcut foarte curioasă și de alte scrieri de-ale lui Hrabal. L-am servit pe regele Angliei mi s-a părut o carte excelentă, atât ca scriitură cât și din punct de vedere al conținutului.

Mulțumesc pentru carte Libris, librărie online unde găsiți o gamă largă de beletristici, precum și multe alte genuri.