Recenzie: Cum să-ți dresezi dragonul de Cressida Cowell

Titlu original: How to Train Your Dragon
Anul ediției: 2017
Anul primei publicări: 2003
Număr pagini: 232
O găsești la: Nemira, Libris

Fiind o fană a animațiilor, am văzut și mi-a plăcut foarte mult filmul How to Train Your Dragon, motiv pentru care mi-am dorit cartea din momentul în care am aflat că se va publica și la noi. Am fost foarte entuziasmată atunci când a ajuns și la mine să m-a încântat felul în care arăta, ilustrațiile amuzante făcute de autoare, chiar și ”scrisoarea” de la Sughiț Strașnicul Stavrid al III-lea care a căzut din paginile cărții în timp ce o răsfoiam.

Greșeala mea față de cartea aceasta a fost totuși faptul că n-am citit nici-o descriere ori recenzie de-a ei, astfel că n-am știut că filmul se aseamănă doar foarte puțin cu ea. Dacă aș fi știut, mi-aș fi fixat niște așteptări mai realiste și probabil că n-aș fi pus nici-un „ , dar” după „mi-a plăcut”.

Lăsând deoparte filmul a cărui temă era, dacă îmi amintesc eu bine, mai degrabă relația de prietenie dintre Sughiț și Știrbul, dragonul lui, cartea mi-a părut a avea o cu totul altă abordare, concentrându-se mai mult pe Sughiț. În acest prim volum al seriei încă nu poate fi vorba de prietenie între vikingi și dragoni, nici măcar în cazul personajului nostru principal. Dragonii nu numai că sunt văzuți ca reptile cu sânge rece cărora nu le pasă în niciun fel de oameni, inclusiv de „proprietarii” lor, ba chiar ei înșiși confirmă acest lucru: dragonii sunt răi, lipsiți de sentimente, nu știu ce e prietenia, dragostea sau compasiunea. Iar Știrbul nu e cu nimic diferit.

Acțiunea cărții nu este foarte vastă, fiind o carte foarte potrivită pentru copii. Principalul eveniment este apariția pe insulă a unui dragon așa de gigantic încât i-ar putea înghiții pe toți, dragon pe care nu-l pot dresa prin metodele „clasice” și de care trebuie, desigur, să scape. În încercarea de a rezolva situația, vikingii apeleaza și la dragonii lor, însă aceștia îi ajuta numai pentru că sunt „dresați” s-o facă, nicidecum din bunătatea sufletului lor mic și negru.
Mi-a pălcut această abordare diferită față de „dragonii prietenoși” prezentați în general în animații, cu atât mai mult cu cât vina acestei răfuieli între vikingi și dragoni se află de ambele părți. Sper totuși că în volumele următoare, așa cum se dădeau semne spre sfârșitul acestuia, relațiile dintre ei vor deveni mai cordiale, și sunt sigură că Sughiț va avea grijă de asta.

Pe lângă toleranța și înțelegerea de care oamenii și dragonii duc lipsă, este abordată și tema încrederii în sine, din perspectiva lui Sughiț, un băiețel viking subțirel și plăpând, care este singurul moștenitor al conducătorului tribului – o poziție ce nu pare absolut deloc potrivită pentru el. Mi-a pălcut foarte mult că s-a abordat acest subiect – pe lângă faptul că a picat exact când aveam nevoie de așa ceva, este o lecție valoroasă la orice vârstă și motivul principal pentru care aș recomanda cartea aceasta.

Pe lângă toate cele deja menționate, este o carte amuzantă și care te mai învață și câte ceva despre vikingi și cultura lor. Eu cred că merită citită, în special de copii, dar în cazul în care ați văzut filmul și v-a plăcut să nu uitați că dincolo de numele și speciile personajelor asemănările dintre cele două se cam opresc.