Recenzie: Outlander #1 – Călătoarea de Diana Gabaldon

Titlu original: Outlander Editura: Nemira Format: paperback, 200x 130 mm Anul ediției: 2015 Anul primei publicări: 1991 Număr pagini: 800 Comandă la: Nemira, Libris

Titlu original: Outlander
Anul ediției: 2015
Anul primei publicări: 1991
Număr pagini: 800

Călătoarea, primul volum al seriei Outlander, este, pentru mine, una dintre acele rare cărți care-mi plac foarte mult dar pe care le consider foarte departe de a fi vreo capodoperă literară. Într-o recenzie pe Goodreads cineva spunea „Just read it for what it is: ludicrous, well-written, humorous, delicious TRASH”. Cu toate că nu aș numi romanul chiar „un gunoi”, tind să fiu de acord cu afirmația – este ca un roman YA paranormal romance care era la modă acum câțiva ani și toată lumea îl citea pentru că da, era captivant și interesant și ne plăcea: același lucru și cu Outlander, dar în varianta pentru adulți, mai complexă și mult mai bine scrisă.

După încheierea celui de-al doilea război mondial, timp în care au fost despărțiți, Claire Randall și soțul ei, Frank, merg într-o a doua lună de miere în Highland, Scoția. Cu toate că se presupun a fi vremuri moderne, superstiția și mitul încă bântuie acele ținuturi, devenind brusc foarte reale în momentul în care Claire este transportată 200 de ani în trecut printr-un cerc de monoliți asemănător Stonehenge-ului. Nimerind în mijlocul unei lupte între englezi și scoțieni, protagonista este trecută dintr-o tabără în alta, răpită, considerată o prostituată din pricina îmbrăcăminții de secol XX, urmând să se lupte spre a obține o situație decentă, o slujbă, un mod de adaptare și de supraviețuire în acele vremuri până se va putea întoarce la cercul de pietre și, poate, va reuși să se întoarcă acasă.

Unul dintre motivele pentru care mi-a plăcut foarte mult acest volum sunt descrierile autoarei. Romanul abundă de descrieri detaliate ale numeroaselor plante pe care le aduna Claire, ale peisajelor din Highlands și ale dealurilor verzi ale Scoției, expunând totul într-un mod foarte vizual.

Un alt aspect care mi-a plăcut foarte mult este acela că protagonista a servit ca asistentă medicală pe timpul războiului, fapt ce nu doar că i-a ajutat la o mai bună adaptare la condițiile secolului al XVIII-lea, dar i-a insuflat și un puternic interes pentru plante, în special cele medicinale. Ajunsă în vremuri în care oamenii nici nu visau încă la vaccinuri și antibiotice, datorită experiențelor sale din război Claire reușește să obțină respect devenind medicul castelului, fiind considerată un vraci foarte priceput. M-a impresionat de asemenea și atenția acordată de Diana Gabaldon tuturor leacurilor și plantelor folosite de protagonistă – toate aceste detalii nu doar că au contribuit la autenticitatea poveștii, dar reprezintă și un element distinctiv, neîntâlnit în orice carte.

Motivul pentru care spuneam totuși în introducere că voumul îmi pare a fi departe de ceva cu adevărată valoare literară este datorat acțiunii. Într-adevăr, este o carte foarte populară, foarte captivantă și care te ține lipit de paginile ei, dar în mare acțiunea urmează un fir destul de previzibil și telenovelistic după părerea mea. Acesta ar fi un minus, însă apar mereu mici evenimente neașteptate, uneori scene destul de dure, care animează situația și mențin suspansul.

Nu este neapărat un must read, însă merită citită, e genul de carte pe care aș alege-o să mă scoată dintr-un reading slump: ușor de citit, plăcută dar foarte captivantă și suficient de complexă cât să mă țină cu nasul între paginile ei.