Recenzie: Oliver Twist de Charles Dickens

Titlu original: Oliver Twist
Editura: Corint
Anul ediției: 2014
Anul primei publicări: 1838
Număr pagini: 480

Charles Dickens este pentru mine un fel de primă iubire literară, la care mă tot întorc, care e mereu în wishlist-ul meu și de care mă reîndrăgostesc cu fiecare carte.

Oliver Twist este un roman pe care-mi doream să-l citesc încă de când eram foarte mică și adoram un desen animat inspirat de această carte, în care Oliver era un cățel cu jachetă turcoaz, dacă țin eu bine minte. De altfel am crezut mereu că este o carte pentru copii – probabil din pricina numeroaselor adaptări/prescurtări care au apărut de-a lungul vremii pe la noi, în coperte colorate. Acum că am citit-o nu cred că este neaparat o carte pentru copii sau pentru adulți, căci sunt convinsă că, cu toate că poate nu ar înțelege-o în totalitate, orice copil s-ar încumeta să citească o carte așa stufoasă îl va însoți cu plăcere pe Oliver în aventurile sale captivante.

Oliver Twist este povestea personajului eponim, un orfan născut și crescut la azilul săracilor, ce duce o viață nefericită și lipsită de orice mângâiere ori vorbă bună, motiv pentru care, într-o zi, decide să fugă la Londra, în speranța că acolo își va putea face un trai mai bun. Londra se dovedește însă a fi cu totul altceva decât avea el în minte și o mulțime de aventuri, mai mult sau mai puțin plăcute, îl așteaptă în acest oraș.

Ce m-a surprins cel mai tare la acest roman – în afara stilului lui Dickens, despre care uitasem cât de delicios poate fi – este faptul că, în special în a doua jumătate și spre final, a fost foarte captivant – și nu cred că în mod normal acesta e cuvântul cu care se descriu clasicii. Povestea e plină de mister, se întrepătrund mai multe fire narative, auzim frânturi de conversații aparent fără prea mult sens, primim tot felul de indicii, pentru ca apoi să înceapă să se facă lumină, însă nu brusc, dezvăluind deodată toate secretele, ci ușor, continuând în același stil misterios.

M-a captivat și mi-a plăcut foarte mult, ba chiar într-o zi m-am trezit devreme gândindu-mă la ea, ca să apuc să citesc ultimele 50 de pagini înainte să plec la facultate. Pe lângă acțiunea care te prinde, Dickens s-a dovedit un adevărat maestru și la construcția personajelor, foarte complexe și reale. I-am adorat fiecare descriere și fiecare rând, în special atunci când vocea naratorului, în mod normal persoana a III-a, intervenea cu comentarii sarcastice la adresa personajelor și a societății din acele vremuri.

Recomand, chiar și dacă nu sunteți neapărat fani al clasicilor!

Mulțumesc pentru carte Libris, librărie online unde găsiți și alte cărți clasice precum și multe beletristici sau orice alte genuri.