Recenzie: Crăciunul în cele mai frumoase povestiri – colecție de povești

Editura: Nemira Format: hardback, 220x 120 mm Anul ediției: 2013 Număr pagini: 200 Comandă la: Nemira

Format: hardback, 220x 120 mm
Anul ediției: 2013
Număr pagini: 200

Crăciunul în cele mai frumoase povestirieste o colecție de povești selectate de Dana Ionescu ce cuprinde mai mulți autori, printre care Charles Dickens, Mark Twain, Arthur Conan Doyle, Oscar Wilde și Elizabeth Gaskell. Fiind vorba de autori clasici, care au scris și-au trăit în urmă cu mai bine de un secol, această colecție mi-a captat imediat atenția. Dar înainte de toate, primul lucru care mi-a sărit în ochi a fost coperta cărții, care e printre cele mai frumoase pe care le-am văzut și care se potrivește perfect cu tema cărții: Crăciunul.

Cartea cuprinde 10 povestiri, unele mai scurte (cred că cea mai scurtă are 2 pagini), altele mai lungi și abordând subiecte destul de diferite, cu toate că tema Crăciunului se întâlnește în fiecare dintre ele.
Primele povestiri nu prea m-au impresionat în vreun mod special, unele părându-mi chiar destul de dubioase (cum ar fi „Scrisoare de la Moș Crăciun” a lui Mark Twain) însă pe măsură ce înaintam în carte poveștile au început să-mi placă tot mai mult. Preferatele mele au fost „Granatul albastru”, „Darul magilor”, „Viscol și soare de Crăciun” și „Dar de Crăciun de la indianul Pete”, așa că vă voi vorbi un pic despre ele.

Granatul albastru” este o poveste scrisă de Arthur Conan Doyle, în care bineînțeles că îi întâlnim pe Sherlock Holmes și Dr. Watson în ajun de Crăciun. Este o poveste cu o gâscă și o piatră prețioasă, nu neapărat plină de spiritul Crăciunului, însă pentru cine e fan al detectivului mă îndoiesc că asta reprezintă o problemă. Mie chiar mi-a făcut poftă de mai mult Sherlock Holmes.

Darul magilor”, scrisă de O. Henry, este o poveste de numai 8 pagini, însă plină de frumusețe, despre dragoste și dăruire. Mi-a plăcut foarte mult și vocea autorului din final care, trăgând concluzii asupra poveștii istorisite, rezumă ideea acesteia într-un mod foarte frumos: „Eu v-am spus aici, așa cum m-am priceput, o poveste banală, despre doi copii nesăbuiți care trăiau într-un apartament închiriat și care au fost atât de lipsiți de minte, încât au sacrificat unul de dragul celuilalt cele mai mari avuții ale lor.”

În „Viscol și soare de Crăciun” Elizabeth Gaskell spune povestea a două familii ce locuiau printr-o coincidență în aceeași casă, dar care nu se împăcau de nicio culoare din pricina faptului că soții lucrau la două ziare de orientări opuse, motiv pentru care nu ajunseseră să se privească niciodată unul pe celălalt altfel decât prin perspectiva meseriei și a orientării politice. Însă, Crăciun fiind, lucruri mai mult sau mai puțin magice ajung să se întâmple, iar împăcarea din final devine previzibilă. Mi-a plăcut mult și îndemnul autoarei spre a ierta și a ne împăca cu cei cu care ne-am certat sau am răcit relațiile de-a lungul anului, căci așa vom avea sărbători mult mai frumoase și mai fericite.

Ultima povestioară despre care voi aminti, „Dar de Crăciun de la indianul Pete”, este o poveste tristă despre compasiune, bunătate, bucuria de a dărui și magia Crăciunului, ce poate învălui până și inima unui „apaș” care nu știe și nu înțelege ce este această sărbătoare.

Nu este chiar o carte pentru copii, însă cred că această colecție de povestiri ar reprezenta un dar frumos de pus sub bradul ciuva care este la sau a trecut de vârsta adolescenței. Este ceva frumos de citit în preajma sărbătorilor, mai ales pentru cei cărora le plac autorii clasici.