Recenzie: Istoria samurailor de Robert Calvet

 photo br4_zps3fv6zdgw.png

Titlu original: Une histoire des samouraïs Editura: Herald Format: paperback, 220x 130 mm Anul ediției: 2015 Anul primei publicări: 2009 Număr pagini: 304 Comandă la: Herald, Libris

Titlu original: Une histoire des samouraïs
Editura: Herald
Format: paperback, 220x 130 mm
Anul ediției: 2015
Anul primei publicări: 2009
Număr pagini: 304
Comandă la: Herald, Libris

Istoria samurailor” este un complex roman de nonficțiune ce are ca temă samuraii, celebrii războinici ai Japoniei, abordând diferite aspecte legate de viața acestora.

Tonul autorului este unul de documentar, destul de rece și impersonal, paginile abundând însă de informații.
Volumul este structurat în trei mari părți, fiecare având la rândul său subcapitole: Samuraii în istorie, Viața și moartea samuraiului, Samuraii ideali.

Prima parte, așa cum îi spune și titlul, prezintă diferite episoade din istoria arhipelagului nipon, începând de la mijlocul secolului al XI-lea și până în secolul XIX, moment în care samuraii încetează să mai reprezinte o figură centrală în societatea japoneză. Această primă parte este cea care mi-a plăcut cel mai puțin. Am apreciat felul în care autorul a reușit să redea atmosfera Japoniei medievale, însă motivul pentru care nu am prea putut gusta aceste capitole este acela că sunt foarte pline de informații, de detalii și de nume pe care mi-a fost destul de greu să le rețin astfel încât ceea ce citeam în continuare să aibă sens. Ar fi fost o lectură mai ușoară și mai frumoasă dacă aș fi avut dinainte niște cultură generală legat istoria Japoniei.

Trecând la partea a doua, Viața și moartea samuraiului, aceasta mi-a plăcut foarte mult. Cu toate că aportul de informații este în continuare mare, de data aceasta mi s-au părut mult mai ușor digerabile. Sunt abordate diverse teme precum cea a samuraiului în societate, unde autorul ne vorbește despre separarea claselor sociale, viața samurailor la țară sau la oraș și chiar mâncarea lor. Se mai vorbește despre armele și tacticile lor militare, capitol în care bineînțeles că există și o bună parte dedicată procedeului de fabricare a katana, despre codul onoarei, Bushido, sau, unul dintre capitolele mele preferate, despre seppuku sau sinuciderea ritualică.

În ultima parte autorul abordează samuraii dintr-o perspectivă mai modernă, relatând legende ce au apărut pe seama unora, dedicând un capitol și pentru ninja (deși nu prea am văzut aici legătura cu samuraii) sau, bineînțeles capitolul meu preferat din aceasta parte, samuraii în literatură, unde ne vorbește nu numai despre romane din literatura japoneză sau universală, ci și despre samurai în teatru, manga sau anime.

Cum am spus și la început, volumul este unul foarte complex, bine documentat și abundând de informații. Ca o admiratoare a Japoniei, mi-a plăcut mult și sunt sigură că este foarte interesant pentru orice pasionat de samurai sau de cultura niponă. Recomand!



Mulțumiri Editurii Herald pentru oferirea acestei cărți în schimbul unei recenzii!
Photobucket

1 comentariu (+add yours?)

  1. artasimplitatii
    Oct 29, 2016 @ 11:42:32

    Si eu sunt fascinata de acest popor, mi-am cumparat cartea de curand, sper sa am timp sa o citesc, din recenzia ta pare ca are de oferit o gramada de informatii. Am pus ochii si pe „Bushido – Codul samurailor” de Inazo Nitobe :)

    Răspunde

Lasă-mi o părere :) Comentariul tău va fi vizibil după aprobare.

