Recenzie: Ready Player One de Ernest Cline

 photo br5_zps7ggn3qcl.png

Titlu original: Ready Player One Editura: Nemira Format: paperback, 200x 130 mm Anul ediției: 2016 Anul primei publicări: 2011 Număr pagini: 456 Comandă la: Nemira

Titlu original: Ready Player One
Editura: Nemira
Format: paperback, 200x 130 mm
Anul ediției: 2016
Anul primei publicări: 2011
Număr pagini: 456
Comandă la: Nemira





Ready Player One este un roman young adult, sf și distopic. Genul YA nu mă mai atrage de multă vreme, însă cartea de față s-a dovedit un caz fericit pentru mine, căci nu se avântă în toate acele clișee ale genului cu care eram obișnuită, ba chiar mai mult, am întălnit o abordare și-o premisă a poveștii cu totul nouă și care mi-a plăcut de la prima pagină.

Într-un viitor nu foarte îndepărtat, în care resursele planetei au fost epuizate, realitatea este o imagine urâtă, murdară și fără speranță. Pentru a evada, majoritatea populației duce o viață virtuală, în interiorul SISAO, un complex joc de realitate vitruală în care poți fi oricine sau orice îți dorești.

Mi-a plăcut foarte mult această abordare a jocului video în care se petrece acțiunea. Cu atât mai mult cu cât SISAO sună a ceva ce cu siguranță aș vrea să joc și care mi-a stârnit puțină nostalgie pentru vremurile de demult, când și eu obișnuiam să-mi petrec mare parte a timpului liber jucând MMORPG-uri.
Romanul are în centru Vânătoarea, cursa în care se întrec milioane de avatare în SISAO pentru a dezlega ghicitorile ce îi vor duce la cele trei chei și trei porți și, în final, la obținerea ”oului de Paște” a lui Halliday, creatorul jocului. Altfel spus, primul care dezleagă toate enigmele și trece toate testele obține imensa avere a creatorului. Și bine-nțeles că există și ”oameni răi” care râvnesc la oul de Paște.
Cam aceasta este premisa cărții. Autorul oferă la fiecare capitol o mulțime de informații, introducându-ne ușor în lumea SISAO și a Vânătorii.

Înainte de a o citi, aflasem din părerile internetului că este o carte plină de referințe la cultura pop a anilor ’80, fapt ce poate îngreuna lectura. Într-adevăr referințele abundă, deoarece cultura pop a anilor ’80 face parte din subiectul cărții, însă nu mi s-a părut nicidecum ceva deranjant. Cu toate că am înțeles mai multe referințe decât mă așteptam *fapt ce m-a făcut să mă gândesc că poate sunt mai geeky decât credeam* , au fost desigur și titluri de filme, albume și mai ales jocuri pe care nu le cunoșteam dar care nu au reprezentat o problemă, deoarece, dacă erau importante în desfășuarea acțiunii, autorul a avut grijă să ne și explice de ce.
Desigur, cred că prinzi cel mai tare farmecul cărții dacă ești într-adevăr un copil al anilor ’80 și ai trăit înconjurat de acea cultură. Pe principiul ăsta, m-ar plăcea tare mult să citesc o carte asemănătoare, dar cu tema anilor ’90.

Cartea este plină de tehnologia a mai bine de jumătate de secol, de la cea învechită până la lucruri aflate dincolo de nivelul actual al evoluției, aceasta fiind combinată cu magie, vrăjiori, dragoni și catacombe *mor după jocurile Dungeons & Dragons* și tot felul de alte creaturi. Mi-a plăcut foarte mult și această lume sf-fantasy creată în interiorul lui SISAO și nu numai, căci, le un moment dat, granițele dintre joc și realitate încep să se subțieze.

De-a lungul poveștii s-au atins și teme sau întrebări legate de jocurile video și impactul lor asupra vieții reale; cât e real din ceea ce trăiești într-o lume virtuală? mai contează asta atunci când în viața reală nu ai practic nimic? E discutabil, dar știm cu toții ce spunea Dumbledore: “Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?” Mi-ar fi plăcut ca aceste aspecte să fie un pic mai mult aduse în discuție.

Nu cred că Ready Player One este o carte pentru oricine, ca de exemplu nu pentru cei ce n-au absolut nicio treabă cu jocurile video sau nu agreează cultura anilor ’80; dar mie mi-a plăcut foarte mult și, dacă nu vă aflați într-una din categoriile menționate și mai ales dacă vă plac jocurile, v-o recomand și vouă.

Îi mulțumesc frumos Editurii Nemira pentru oferirea acestei cărți în schimbul unei recenzii!

Photobucket

Lasă-mi o părere :) Comentariul tău va fi vizibil după aprobare.

