20 de cărți pentru 20 de ani

1e2d1bae0f3fe1673732de8e871de553


Pentru că de curând am schimbat și eu prefixul (mai târziu decât te-ai aștepta dacă știi că intru anul 3; mai devreme decât te-ai aștepta dacă-mi vezi mutra – cred că-s cam anacronică) m-am gândit că ar fi interesant să fac o listă cu 20 de cărți care mi-au marcat într-un fel sau altul- nu cei 20 de ani, pentru că nu citesc de 20 de ani, ci, să spunem, a doua jumătate de viață; interesant pentru mine pentru că-s o nostalgică și-mi plac listele și interesant pentru voi căci poate prindeți vreo recomandare de lectură. Win-win :)

Nu este neapărat un top, deși toate cărțile menționate mi-au plăcut și m-au impresionat sufient de tare cât să-mi fi rămas încă în minte după atâta vreme, însă ordinea în listă nu este cea mai relevantă. Am adăugat pentru fiecare carte și motivele pentru care am inclus-o.

 photo inter_zpsw8ouqcew.png

1. Seria Anne of Green Gables de L. M. Montgomery – pur și simplu pentru că este seria/cartea mea preferată la momentul de față.

2. Pe aripile vântului de Margaret Mitchell – pentru că, pe lângă faptul că e printre cele mai frumoase cărți pe care le-am citit, mi-a deschis apetitul pentru romanele istorice și pentru istorie (acțiunea romanului se petrece în vremea războiului civil american).

3. Mizerabilii de Victor Hugo – am citit primele două volume într-o vară în liceu și îmi pare foarte rău că nu l-am citit atunci și pe ultimul, căci acum nu prea mai am nici timpul nici răbdarea necesară pentru a-l citit pe Hugo. Am inclus această carte pentru că, la fel ca anterioara, e una din cele mai frumoase pe care le-am citit, dar și pentru stilul lui Hugo, care mi-a plăcut extrem de mult și pe care nu l-am mai întâlnit la nimeni altcineva.

4. Crimă și pedeapsă de Dostoievski – una dintre primele clasice stufoase și greoaie pe care le-am citit, cam la aceeași vreme cu Mizerabilii, a reprezentat întâlnirea mea cu literatura rusă și, bineînțeles, mi-a plăcut foarte foarte mult.

5. Cartea Mironei + Pânza de păianjen de Cella Serghi – mi-au plăcut ambele cărți ale Cellei Serghi extrem de mult, însă am decis să le includ pe ambele din motive diferite: Cartea Mironei am pimit-o de la Lissa a doua oară când ne-am văzut și a marcat într-un fel începutul prieteniei noastre, iar Pânza de păianjen am iubit-o într-un fel foarte personal, e cartea care povestește despre locuri reale, pe care le-am văzut sau în care am mers adesea, locuri precum Constanța sau Mangalia, și este cartea care m-a făcut să văd marea cu alți ochi, să mă îndrăgostesc de ea și să rămân așa.

6. Lorelei de Ionel Teodoreanu – o altă carte pe care am iubit-o mult, la care mă gândesc mereu când înfloresc teii, când ninge sau când văd coșulețe cu cireșe.

7. Poveste de Crăciun de Charles Dickens – pe asta am citit-o în clasa a 7-a, pe vreme când încă nu mă puteam numi o cititoare, dar mi-a plăcut așa de mult încât abia așteptam să vin de la școală să mai pot citi. A fost prima carte pe care chiar am citit-o pe nerăsuflate.

8. Crima din Orient Express de Agatha Christie – pentru că nu se putea să fac o astfel de listă fără Agatha Christie, autoarea de la care am citit de departe cele mai multe cărți (cred că undeva în jur de 15).

9. Mic dejun la Tiffany de Truman Capote – o carte micuță pe care am adorat-o și în care locuiește unul dintre personajele mele preferate din toate timpurile, Holly Golightly.

10. În căutarea oii fantastice de Haruki Murakami – prima mea întâlnire cu Murakami, autor care, deși acum nu mă mai atrage la fel de tare, la vremea aia mi-a stârnit o mare pasiune. În căutarea oii fantastice rămâne prima mea întâlnire cu realismul magic și o carte care mi-a plăcut foarte mult și la care încă mă mai gândesc uneori.

11. Plumb de George Bacovia – singurul volum de poezie pe care l-am citit din scoarță-n scoarță. A început cu ora de română, unde trebuia să venim fiecare cu o poezie de-a lui Bacovia. Cum eu sunt mai cu gărgăuni la cap, nu puteam lua o poezie oarecare, ci trebuia să aleg una frumoasă. Cea mai frumoasă. După mai multe poezii citite pe net mi-am dat seama cât de mult îmi place Bacovia și m-am dus la bibliotecă să împrumut tot volumul. Câteva săptămâni tot aveam versuri prin minte. Și dacă sunteți curioși: am ales Vals de toamnă, pentru că ce-și poate dori o fată de 16 ani mai multe decât romantism macabru? :)

12. Mândrie și Prejudecată + Rațiune și Simțire de Jane Austen – romanele care au marcat întâlnirea mea cu Jane Austen și cu literatura clasică în general.

13. Enigma Otiliei de George Călinescu – sau romanul meu preferat de la Bac :). Mi-a plăcut în special Otilia, în care m-am regăsit și care este celălalt personaj preferat al meu, alături de Holly, de care vă spuneam mai sus, de Alice și de Anne (of Green Gables).

14. Harry Potter și Prizonierul din Azkaban de J. K. Rowling – din păcate nu am copilărit cu Harry Potter și am citit seria destul de târziu (jumătate în liceu, jumătate în facultate), însă mi-a plăcut oricum foarte mult, iar Prizonierul din Azkaban e de departe volumul meu preferat, în mare datorită faptului că apare ”vechea gașcă” – Sirius a fost personajul meu preferat din serie iar James Potter încă e my fictional crush.

15. 2001: O odisee spațială de Arthur C. Clarke – aceasta nu e prima mea întâlnire cu genul sf (aceea a fost Dune), ci a doua, însă am decis să includ această carte și nu Dune din cauză că, deși mi-a plăcut foarte mult și cea din urmă, odiseea spațială s-a potrivit mai bine gusturilor mele, având multe tente filosofice care încă mă bântiue.

16. Alice în Țara Minunilor de Lewis Caroll – pentru că o ador pe Alice și pentru că e singura carte pe care am citit-o în 3 limbi diferite (și printre singurele pe care le-am recitit).

17. Fior (vol 1 din Lupii din Mercy Falls) de Maggie Stiefvater – pentru că a fost multă vreme cartea mea preferată, pe vremea când trăiam cu YA și pentru că am citit-o de 3 ori.

18. Jurnalele Vampirilor de L. J. Smith – pentru că, tot pe vremea când trăiam cu YA, era seria pe care toată lumea o ura dar eu o iubeam, pentru că e seria care m-a introdus în YA și în cititul ”intensiv” și încă o simt specială.

19. Sanctuarul (vol. 2 din Avalon) de Marion Zimmer Bradley – pentru că e prima carte stufoasă și ”de oameni mari” pe care am citit-o, pentru că mi-a plăcut foarte mult, pentru că e prima carte căreia i-am scris vreodată o recenzie și pentru că are o poveste drăguță despre cum am ajuns s-o citesc: comandasem la Nemira primul volum al seriei dar din greșeală mi l-au trimis pe acesta; cum volumele nu au neapărat legătură iar prețul era același, am zis că nu-i bai și-am păstrat-o. Mai târziu, când am citit și primul volum, nu prea mi-a plăcut, așa că poate dacă nu se întâmpla acea greșeală n-aș mai fi ajuns să citesc Sanctuarul :).

20. Jocurile foamei de Suzanne Collins – pe care le-am citit cu mult înainte să devină așa populare, în ediția aia mică și cu o copertă urâtă. Le-am inclus pentru că au fost cărțile pe care le-am citit noaptea cu felinarul sub pătură, pentru că eram o bufniță de clasa a 8-a cu oră de culcare.

20 de cărți sunt cam puțin, pentru că aș mai fi vrut să includ Cartea Cimitirului, Povestea fără sfârșit, Cărțile cu Apolodor, Invitație la vals, Romanul adolescentului miop, Unde fugim de-acasă, seria Scoala de vrăjitorie..și..în fine, lista poate continua :)

Photobucket

2 comentarii (+add yours?)

  1. intalii
    Aug 29, 2016 @ 08:41:17

    La multi ani!!! Iti doresc sa ai o viata frumoasa, asa cum vrei tu, sa te bucuri de oamenii de langa tine, de carti si de lumea in care traiesti, indiferent daca soarta te rasfata sau te trateaza cu ironie ( si sper sa prindem si cometa Halley, in 2061 :) ). „Sayuki’s blog” a fost primul site cu recenzii pe care l-am citit din scoarta in scoarta si care probabil m-a incurajat sa continui sa citesc, sa scriu si sa-mi incerc si eu norocul cu un blog; de fiecare data cand trec pe aici ma simt ca in vacanta si am impresia ca am nimerit intr-o Tara a Minunilor cu atmosfera de Medeleni. De aceea, sper sa continui ceea ce faci pe blog, pentru ca faci bine.
    P.S. Crush-ul meu era ( si este inca) Sirius Black- intotdeauna mi-a placut faptul ca el era oaia neagra a unei familii de adepti ai lui Voldemort, plus ca era „unchiul cool”, ceva mai noncomformist.

    Răspunde

    • Sayuki
      Aug 29, 2016 @ 10:38:27

      Aww, mulțumesc pentru cuvintele foarte frumoase! <3 Apreciez mult! Genul acesta de aprecieri și comentarii de la cititori sunt unul dintre principalele motive pentru care am continuat să scriu și să mă reîntorc la blog chiar și când viața mai intervenea și mă îndepărta de el o vreme. Cred că un blog e o simbioză între blogger și cititori :)

      Răspunde

Lasă-mi o părere :) Comentariul tău va fi vizibil după aprobare.

