Recenzie: Niveluri de viață de Julian Barnes

 photo br4_zps3fv6zdgw.png

Titlu original: Levels of Life Editura: Nemira Format: paperback, 220x 120 mm Anul ediției: 2014 Anul primei publicări: 2013 Număr pagini: 120 Comandă la: Libris

Titlu original: Levels of Life
Editura: Nemira
Format: paperback, 220x 120 mm
Anul ediției: 2014
Anul primei publicări: 2013
Număr pagini: 120
Comandă la: Libris


Cu o mare curiozitate stârnită de ce-am auzit până acum despre Julian Barnes și operele sale, m-am apucat la început de august să citesc una dintre cărțile sale, și anume „Niveluri de viață”.

Micul roman, căci are numai 120 de pagini, este împârțit în trei mari capitole: Păcatul înălțimii, La același nivel și Pierderea adâncimii. Inițial, citindu-le pe primele două nu reușisem să înțeleg de unde atâtea laude pentru acest autor. Păcatul înălțimii reprezintă un eseu, după părerea mea nu foarte impresionant, pe tema primelor zboruri cu balonul și a primelor fotografii realizate de la înălțime.

În parta a doua, La acelați nivel, Barnes spune povestea de dragoste dintre o acrtiță celebră, Sarah Bernhardt, și un ofițer englez, Fred Burnaby, ambii făcându-și apariția încă din prima parte, călătorind, separat, cu balonul. Deși începutul nici de data asta nu m-a impresionat, pe parcurs lectura devine mai sensibilă și mai plină de emoție, pregătindu-ne în timp de ne poartă, încet încet către ultima aprte a cărții.

Pierderea adâncimii a fost explozia de idei și sentimente pe care o așteptam încă de când am pus mâna pe acest volum și motivul pentru care cred că merită cu siguranță citit. Această parte este una autobiografică în care vocea autorului preia controlul, dezgolindu-și sufletul în fața cititorului. Julian Barnes ne vorbește despre dragoste, despre iubirea pe care i-o poartă soției sale și despre durerea pe care o simte chiar și la ani după moartea ei. Confesiunile sale sunt atât de sincere, deschise și sfâșietoare. Autorul te poartă, fără să simți, de la o idee la alte, trecând lin prin sentimentele sale, prin gândurile de sinucidere, reacțiile cunoștințelor sau modurile prin care încearcă să-și ducă viața mai departe, după ce-și dă seama că numai trăind va putea ține amintirea ei în viață.

Mi-a plăcut extrem de mult această ultimă parte. Poate fi citită și fără celelalte două și este, cum spuneam, motivul pentru care cred că această carte merită citită.

La modul mai general, întreaga carte, a cărui început nu m-a prea impresionat, mi-a plăcut cu atât mai tare cu cât înaintam în lectură.


Mulțumesc pentru carte Libris, librărie online unde găsiți și o gamă largă de alte biografii, memorii, jurnale, dar și alte genuri, toate cu transport gratuit :).

Photobucket

2 comentarii (+add yours?)

  1. roxiadina
    Aug 13, 2016 @ 03:19:53

    Ce bine sună! Am tot văzut cartea asta și, ce-i drept, vreau să încerc și eu o carte de la această colecție, Babel. Pare destul de interesantă și prima povestioară, ori unde îmi doresc eu atât de tare să zbor cu balonul cu aer cald… :))

    Cu siguranță e trecută pe wish list. :D Lecturi frumoase și spor în tot ce faci!

    Răspunde

    • Sayuki
      Aug 13, 2016 @ 10:28:08

      Și eu eram curioasă de această colecție, căci n-am mai citit nimic de la Babel până la această carte. M-a intrigat foarte tare și formatul colecției care, nu știu dacă știi, dar face cărțile mai înguste și mai înalte decât în mod normal, ceea ce mi s-a părut foarte ciudat :).

      Răspunde

Lasă-mi o părere :) Comentariul tău va fi vizibil după aprobare.

