Recenzie: Frumoasa adormită și fusul de Neil Gaiman + ilustrații de Chris Riddell

Titlu original: The Sleeper and the Spindle
Editura: Nemi
Format: paperback
Anul primei publicări: 2014
Număr pagini: 68

Frumoasa adormită și fusul” este o combinație de basme cunoscute, Neil Gaiman și Chris Riddell, care a rezultat într-un deliciu literar și vizual.

La o primă vedere, am crezut că volumul de față este doar o interpretare modernă a clasicului basm al Frumoasei din pădurea adormită, de altfel unul dintre preferatele mele din copilărie. Ceea ce a făcut Gaiman aici a fost mult mai mult de atât, reușind să-mi întreacă așteptările. Ilustrațiile lui Chris Riddell completează foarte frumos povestea și s-au potrivit foarte bine gusturilor mele, care tind să prefere goticul. De asemenea ilustrațiile sunt, pe alocuri, completate cu detalii aurii care conferă și mai multă magie basmului.

Fiind un basm pentru copii, cartea este destul de scurtă și se poate citi foarte ușor și rapid. Din același motiv, povestea curge destul de rapid, fără foarte multe detalii și descrieri iar personajele sunt unidimensionale, plate, fără a cunoaște vreo dezvoltare – poate doar un pic la nivelul personajului principal – accentul fiind pus mai degrabă pe acțiune.
Cu toate acestea, Gaiman iese din tiparul clasic în ceea ce privește direcția în care se îndreaptă firul narativ; deși sunt prezente o mulțime de elemente convenționale (prințesa ce trebuie salvată, salvatorul, vrăjitoarea cea rea, castelul, călăuzitorii eroului, mama vitregă cea rea, etc) este evident totuși suflul modern al poveștii, diferența față de toate basmele clasice, în special atunci când apare o răstrnare de situație pe care o consider genială. Finalul rupe și el canoanele clasice, înscriind basmul în modernitate și formulând într-un fel o concluzie asupra îndoielilor și luptei interioare ale personajului principal, prezentate în început (poate folosesc totuși cuvinte un pic prea mari deoarece, după cum am spus, personajele sunt destul de plate).

Recunosc că motivul pentru care mi-am dorit această carte au fost ilustrațiile lui Chris Riddell. Deși am mai citit alte două cărți de Neil Gaiman, dintre care în special „Cartea Cimitirului” mi-a plăcut extrem de mult, și în general am o părere foarte bună despre autor, totuși nu aveam cine știe ce așteptări de la această poveste – cel mai sigur din cauza faptului că mă așteptam la aceste personaje nedezvoltate și lipsa detaliilor din poveste. S-a dovedit încă că aceste fapte n-au mai contat și pot spune că per total mi-a plăcut foarte mult „Frumoasa adormită și fusul”, a reușit să mă surprindă într-un mod foarte plăcut, mult mai tare decât m-aș fi așteptat.

Îi mulțumesc frumos Editurii Nemira pentru oferirea acestei cărți în schimbul unei recenzii sincere!

Nici măcar piticii, care erau rezistenți și curajoși și erau făcuți și din magie, nu numai din carne și oase, nu puteau să treacă peste munții aceia.
Dar asta nu era o problemă pentru ei. Nu treceau peste munți. Treceau pe dedesubtul lor.
(pg. 6)

Va însemna sfârșitul vieții ei, își dădu ea seama, în cazul în care consideri viața drept o perioadă când poți face alegeri.(pg. 10)

– Adorm brusc, indiferent ce fac în momentul ăla, și nu se mai trezesc, zise și bețivul. Uitați-vă la noi. Am fugit din orașe ca să venim aici. Cu toții avem frați și surori, neveste și copii, care acum dorm duși în case, sau în staule, sau la locul lor de lucru.(pg. 14)

20160720_160702

20160720_160823

20160720_161011