Recenzie: Alone in Berlin (Singur în Berlin) de Hans Fallada

Format: paperback
Anul ediției: 2009
Anul primei publicări: 1947
Număr pagini: 602
Comandă la: Libris, Okian
Ediția în română: Polirom, Libris

Am citit această carte în limba engleză, în ediția din imagine. Deși în mod normal, în cazul în care limba originală a cărții nu este engleza, prefer o traducere în română și nu una în elgneză (căci tot traduceri sunt ambele până la urmă), de data aceasta am optat pentru această ediție din două motive simple: mi s-a părut mai frumoasă decât cea în română și am găsit-o la un preț mai mic.

Mi-ar fi plăcut tare mult s-o pot citi chiar în germană, dar încă sunt la un nivel de începătoare. Am avut totuși norocul de a da peste o traducere bună (din păcate nu știu să vă spun nimic despre cea în română). Mi-a plăcut mult faptul că s-au păstrat anumite cuvinte în limba germană, fapt ce a contribuit frumos la atmosfera și autenticitatea romanului – căci să traducă Mrs Quangel în locul originalului Frau Quangel, de exemplu, mi s-ar fi părut ca o nucă-ntr-un perete. Punct bonus pentru ediție.

Am aflat despre autor că a avut o viață destul de interesantă și nu tocmai liniștită. A refuzat să plece din Germania chiar și pe timpul războiului, a încercat să se sinucidă în tinerețe, a fost și printr-un azil de boli mintale, și prin închisoare, și-a amenințat nevasta cu o armă, etc. – chiar și pseudonimul lui literar are o poveste drăguță. În timpul Germaniei naziste nu s-a manifestat nici pro nici contra acestei mișcări politice, iar experiențele lui din această perioadă își au influența în acest roman, scris după încheierea războiului și având la bază cazul real al soților Otto și Elise Hampel – în roman deveniți Otto și Anna Quangel.

Deși romanului se învârte în jurul activității anti-naziste a soților Quangel, în scenă apar mai multe personaje, aparținând diferitor pături sociale – de la membrii împătimiți ai partidului – la membrii care încetează să mai creadă în Hitler și vor să se retragă, personaje de clasă medie care nici nu se gândesc să intre în partid, pierde-vară pe străzile Berlinului sau evrei. Având astfel o mulțime de tipologii reprezentate, romanul lui Fallada devine o adevărată frescă a Berlinului în timpul celui de-al doilea război mondial.

Singur în Berlin” este un roman despre Germania nazistă, având o abordare diferită față de clasica glorificare a luptătorului împotriva nazismului. Fallada nu glorifică nimic. Personajele lui sunt oameni obișnuiți, unele chiar demne de milă. După moartea, chiar înainte de capitularea Franței, a singurului lor fiu, soții Quangel realizează că nu e nimic de admirat la Führer, că nu îi va conduce spre o lume mai bună și că este doar un criminal. Astfel hotătăsc să se opună sistemului scriind mesaje anti-naziste pe cărți poștale, pe care apoi să le plaseze în clădiri aglomerate, în speranța că vor trezi aceleași sentimente în cât mai mulți berlinezi. Desigur că mesajele nu au efectul scontat, Berlinul e deja prea plin de teroare și aproximativ toate cărțile poștale vor ajunge în mâinile Gestapo-ului.
Deși personajele nu reușesc practic nimic pe plan exterior, ele își păstrează moalitatea, fapt ce le-a fost îndeajuns.

Romanul este unul foarte complex, puternic și plin de realism; un roman care te impresionează puternic și te înfurie. Am fost șocată să aflu că în anii 40 în Germania încă se folosea spânzurătoarea și ghilotina ca mod de executare – nu al everilor cât al oricărui cetățean german asupra căruia pluteau suficiente suspiciuni cât să ajungă în acea situație – și nu era nevoie de foarte multe. Fallada scrie simplu, fără numeroase descrieri și înflorituri – redând o perspectivă nouă, cel puțin pentru mine, asupra Berlinului din acea perioadă.

Mi-a păcut foarte mult romanul lui Hans Fallada. Îl recomand oricărui cititor interesat de acest subiect și oricărui cititor în general.

Just think, Quangel, first Sudetenland and Czechoslovakia and Austria, and now Poland and France – we’re going to be the richest country on earth! What do a couple of hundred thousand dead matter! We’re rich! (pg. 17)

They has failed to understand that there was no such thing as private life in wartime Germany. No amount of reticence could change the fact every individual German belonged to the generality of Germans and must share in the general destiny of Germany, even as more and more bombs were falling on the just and unjust alike. (pg. 306)

You’re working in the employ of a murderer, delivering ever new victims to him. You do it for money; perhaps you don’t even believe in the man. No, I’m certain you don’t believe in him. Just for money, then… (pg. 418)

They had done nothing. But they were doomed… (pg. 443)

There are no more cellmates for those sentenced to death [..]. The only companion for those sentenced to death is Death: that’s the way the law wants it to be.”„ (pg. 526)