Anne of Green Gables & Anne of Avonlea de L. M. Montgomery

1001004001598080

*Voi face o recenzie 2 în 1 pentru primele două volume ale seriei Anne of Green Gables. Nu vă faceți griji dacă nu le-ați citit pe niciunul dintre ele, nu dau spoilere :)*

Anne este o fetiță plină de viață și de imaginație, cu un păr neobișnuit de roșcat și fața plină de pistrui. Posibil să o cunoașteți din desenul animat care era pe Minimax acum multă vreme :).
Mathew și Marilla Cuthbert decid să adopte un băiețel pentru a-l putea ajuta pe Mathew, acum bătrân, la munca de la fermă. Intâmplarea a făcut însă ca băiatul pe care îl așteptau să fie, spre uimirea lor și groaza lui Mathew, Anne! Astfel, vesela și guraliva Anne ajunge la Green Gables, locul ce îi va deveni casa mult visată.

În volumul al doilea, „Anne of Avonlea”, Anne a mai crescut, a devenit adolescentă, a terminat școala și începe să predea, hotărâtă să fie cât mai bună și mai iubită de elevii săi în meseria de profesoară.

Cartea urmărește viața de zi cu zi a lui Anne Shirley, sărind deseori peste perioade lungi de timp, însă fără a părea o poveste fragmentată. Mi-a plăcut foarte mult romanul și, deși este considerat unul pentru copii, cred că este de fapt o poveste fără vârstă, ce poate fi citită oricând. Mi-a plăcut foarte mult de Anne, care este în același timp matură dar și foarte copilă și plină de naturalețe. I-am adorat poveștile și replicile așa de pline de imaginație cum n-am mai întâlnit în vreo carte și felul în care-i place să folosească cuvinte „mari”. I-am adorat felul de a gândi, felul în care vrea mereu să vadă binele și frumosul în orice, dar și romantismul ei, felul în care face dintr-o tristețe o nenorocire și se aruncă în brațele disperării (momente în care îmi amintea de Marianne din „Rațiune și simțire” a lui Jane Austen).
De asemenea, mi-a plăcut foarte mult și stilul în care scrie Montgomery, care alternează între amuzant și sensibil; de la năzbâtiile Annei, care abundă, în special în primul volum (își îmbată fără să știe cea mai bună prietenă, cade de pe acoperișul casei, vinde vaca vecinului..), până la momentele pline e sensibilitate și emoție pe care Anne le trăieșe. Personajele sunt și ele foarte bine și frumos conturate.
O dată cu trecerea timpului -care zboară destul de rapid, dând fluiditate acțiunii-, personajele sunt bine dezvoltete, schimbându-se treptat, natural, atât Anne cât și cei din jurul său. Anne crește, devine adolescentă și o dată cu asta întervin, bine-nțeles, o grămadă de schimbări, de la un flux al vorbirii mult mai potolit până la nasul aproape lipsit de povara pistruilor.

Nu cred că mai este nevoie să spun că am adorat ambele romane, că le recomand și că plănuiesc să continui seria:). Dacă doriți să le citiți și voi, le puteți descărca sub formă de ebook de pe Goodreads, ori, dacă doriți varianta tipărită, aici găsiți aceeași ediție pe care o am și eu, care cuprinde ambele volume, la un preț foarte bun :). Din câte știu, în română a fost tradus numai primul volum, acum destul de multă vreme, și de atunci n-a mai fost reeditat, așa că posibil să se găsească numai prin biblioteci sau anticariate.

I’m so glad I live in a world where there are Octobers.

Life is worth living as long as there’s a laugh in it.

My life is a perfect graveyard of buried hopes.

People laugh at me because I use big words. But if you have big ideas, you have to use big words to express them, haven’t you?

There’s such a lot of different Annes in me. I sometimes think that is why I’m such a troublesome person. If I was just the one Anne it would be ever so much more comfortable, but then it wouldn’t be half so interesting.

Because when you are imagining, you might as well imagine something worth while.

Isn’t it splendid to think of all the things there are to find out about? It just makes me feel glad to be alive–it’s such an interesting world. It wouldn’t be half so interesting if we know all about everything, would it? There’d be no scope for imagination then, would there?But am I talking too much? People are always telling me I do. Would you rather I didn’t talk? If you say so I’ll stop. I can STOP when I make up my mind to it, although it’s difficult.

That is one good thing about this world – there are always sure to be more springs.

One can’t get over the habit of being a little girl all at once.

I’m really a very happy, contented little person in spite of my broken heart.

Photobucket

6 comentarii (+add yours?)

  1. Ramona Stefania
    Oct 05, 2015 @ 19:32:35

    Ai cumparat cartea de pe libris?Si daca da cu cat?P.S:Super recenzia ca de obicei de altfel

    Răspunde

    • Sayuki
      Oct 05, 2015 @ 20:51:47

      Am cumparat cartea dintr-o librarie din Brasov, acum vreo doi ani, si am dat 20 de lei pe ea. A mea e exact aceeasi din poza si spre care am pus link la libris:)

      Răspunde

  2. BuburuzaBia Da.
    Oct 12, 2015 @ 23:08:16

    Cat de mult mi-a placut si mie Anne de la Green Gables. Desenele, cartea, tot! Eu am fost mai lenesa, cand am citit am ales versiunea in romana, din pacate e tradusa doar prima carte. :( Astept sa apara si la noi urmatoarele. Sun vreo 6 volume sau mai multe. Oricum, Anne Shirley e grozava. :D

    Răspunde

  3. Trackback: O toamnă livrească. | Sayuki's blog
  4. Trackback: O iarnă livrească. | Sayuki's blog
  5. Trackback: Cărți pentru copii pe care le-am citit și adorat | Sayuki's blog

Lasă-mi o părere :) Comentariul tău va fi vizibil după aprobare.

