Blestemul din Sarnath de H. P. Lovecraft

691447 Am multe cărți care mi-au plăcut foarte mult, cărți din diferite genuri cărora n-am nimic să le reproșez, cărți care mi-au părut perfecte. Totuși, mereu am căutat o anume carte, cartea ideală în viziunea mea de cititoare, care să se plieze perfect pe toate metehnele mele de șoarece de bibliotecă. Când am început să-i dau târcoale lui Lovecraft, am îndrăznit să-mi fac speranțe că mi se va încheia căutarea; a fost în același timp foarte aproape și foarte departe.

Mi-a plăcut cartea lui Lovecraft, a fost ceva diferit de tot ce-am citit până acum (căci n-am prea explorat partea asta a literaturii) și m-a impresionat într-un mod plăcut. DAR -există un mare „dar”- prefer, fără dar sau poate, romanele, mai mult sau mai puțin stufoase, în detrimentul povestirilor scurte. Dacă Lovecraft af fi ținut cont de acest capriciu al meu atunci când s-a apucat de scris, acum multă vreme, probabil că l-aș fi adorat.

Din punct de vedere al conținutului, volumul are 30 de povestiri, unele foarte scurte, altele mai lungi, unele pline de suspans, altele nu la fel de interesante, majoritatea avand ca temă visul, subconștientul uman, lumea viselor ori alte lumi aparent ascunse. Mi-a plăcut mult felul în care Lovecraft a abordat aceste subiecte, creând, prin povestirile sale, o atmosfera ușor tensionată, pictată în nuanțe de sepia, uneori în combinație cu verde marin, încărcată uneori de teama de a știi prea multe și groaza de necunoscut, alteori de pură curiozitate și fascinație. Aș descrie scrierile lui Lovecraft într-un cuvânt numindu-le psihedelice. Pe de altă parte, m-a deranjat faptul că multe dintre povestiri urmează aproximativ același tipar: naratorul ajunge în cine știe ce lume hidoasă și înfricoșătoare, fie „târât” acolo de cel mai bun prieten, fie de unul singur, iar la final e găsit fie de poliție, fie de un trecător oarecare, inconștient, zăcând pe te miri unde, iar medicii îi dau o explicație rațonală pentru tot ce „crede” că a văzut. Finalul e unul dureros de realist, însă faptul că se tot repetă începe să devină iritant.

Poveștile care m-au impresionat în mod deosebit au fost „Herbert West, reanimator”, o poveste destul de morbidă, cu un titlu destul de sugestiv, și care este și cea mai lungă din carte, precum și „Între zidurile din Eryx”, ultima povestire din volum. Deși celelalte povestiri împărtășesc cam aceleași teme și au tipare asemănătoare, cea din final e o poveste SF cu acțiunea plasată pe Venus, ilustrând o cu totul altă viziune de coșmar față de povestirile anterioare.

Mulţumesc pentru carte Libris, librărie online unde puteţi găsi o multime de alte cărţi online, în română sau engleză, cu transport gratuit :).

Photobucket

5 comentarii (+add yours?)

  1. rosia_lady
    Iul 03, 2015 @ 22:36:26

    Am auzit de acest autor, dar cred canu s-ar incadra in gusturile mele, ar trebui totusi sa incerc sa citesc ceva de el, niciodata nu sti ce ti-ar putea starni interesul :)
    , imi pare bine ca ai revenit pe blog.

    Răspunde

  2. yukiblack
    Iul 04, 2015 @ 12:37:04

    Eu am citit ,,Ceasul fantasmelor” de Oliviu Crâznic, care conţine o serie de poveşti cu iz straniu. Ţi le recomand pentru că nu urmează niciun tipa şi sunt numai bune de devorat!
    Sună bine Lovecraft; de mult timp vreau să citesc ceva de la el. De ce să nu încep vara aceasta?

    Răspunde

  3. Trackback: Nou în bibliotecă…(30) | Sayuki's blog
  4. Andrei
    Aug 15, 2015 @ 14:04:31

    Foarte tare cartea tocmai am termianto si m-a lasat impresionat.

    Răspunde

  5. Trackback: O vară livrească. | Sayuki's blog

Lasă-mi o părere :) Comentariul tău va fi vizibil după aprobare.

