Recenzie~ Cazul Jane Eyre de Jasper Fforde

978-973-689-391-9 Pasari dodo si alte specii ‘reinviate’, al 131-lea an al razboiului Crimeea, calatorii si rupturi in spatiu-timp, un geniu criminal, detectivi literari, manuscrise furate in circumstante dubioase, personaje celebre rapite… Serios, romanul asta are atat de multe ca nici nu stiu cu ce as putea incepe si, oricum, ar trebui sa scriu pagini intregi pentru a reda intreaga complexitate a actiunii si a lumii create de Jaspe Fforde. Cartea vorbeste despre razboi, stiinta, genetica, timp, istorie si, desigur, multa literatura, toate mai mult sau mai putin reale, iar ca genuri este o combinatie de fantasy, SF, roman politist si istorie alternativa, la care se mai adauga si stropi de umor si romance. Deci da, le are pe toate!

Personajul principal, Thursday Next, este detectiv literar la SO-27, LiteraTec, lucru care nu implica prea multe batai de cap. Asta cel putin pana intra in scena Acheron Hades, personajul negativ cu nume predestinat, si fura manuscrisul original de la „Martin Chuzzlewit” de Charles Dickens, cu scopul de a mai reduce din personaje, ucigandu-le si facandu-le astfel sa dispara din toate celelalte editii publicate ale romanului. Dar, pe parcurs, dintr-un oarecare motiv pe care n-o sa vi-l spun, Acheron ajunge sa uite de Chuzzlewit si sa isi indrepte atentia spre Jane Eyre, creand panica printre milioanele de iubitori ai personajului.

Asa cum am spus si mai devreme, cartea e prea complexa pentru a o putea prezenta in intregime intr-o simpla recenzie. Ce am povestit eu este firul principal al naratiunii, dar totusi doar o bucatica din intreaga carte.

Cazul Jane Eyre e printre putinele carti despre care am spus ca-mi place inca de cand citisem doar putine pagini si v-o recomand cu caldura – iar daca ati si citit ‘Jane Eyre’, atunci e perfect! Desi povestea este mult mai mult legata de opera lui Charlotte Bronte, ne introduce putintel si in ‘Martin Chuzzlewit’ si da, pot spune ca se simte diferenta daca ai citit sau nu romanele: cand povestea despre Jane Eyre cunosteam personajele si mi-erau dragi, ma simteam ca si cum am mers in vizita la cineva si acolo am dat peste niste prieteni vechi, citeam cu mai mult interes si emotie fata de atunci cand pomenea de soarta personajelor lui Dickens, care mi-erau doar niste straini. Pe principiul ‘vis in vis’, in cazul de fata devenit ‘carte in carte’, am retrait cu placere fragmente din povestea lui Jane, iar atunci cand fortele raului erau pe culme si opera parea ca va fi pierduta, daca n-as fi fost asa de prinsa in lectura mai ca m-as fi dus la biblioteca sa verific daca nu cumva si exemplarul meu avea povestea distrusa.

Mi-a placut atat de Thursday, cat si de toate celelalte personaje, fie ele bune, rele sau apartinand altor autori. Mi-a placut felul in care s-a desfasurat intreaga actiune si felul in care scrie Fforde si imi pare asa de rau ca la noi nu s-a publicat decat primul volum al seriei… Dar pentru ocazia de a citit si acest prim volum, multumesc Libris, librarie online unde puteti gasi o gramada de carti online, inclusiv Cazul Jane Eyre :).

Barierele dintre realitate si fictiune sunt mai slabe decat credem noi. Cam ca un lac inghetat. Sute de oameni il pot travesra, dar intr-o seara gheata se subtiaza intr-un animut loc si cineva cade. Copca ingheata deasupra pana a doua zi dimineata.