Recenzie~ Pisica printre porumbei de Agatha Christie

Pisica printre porumbeiCred ca aici este ceva in neregula, zise Eileen Rich incet. Ca si cum printre noi ar fi cineva care nu apartine locului. […] Pisica printre porumbei, genul asta de sentiment. Noi suntem porumbeii, noi toate, si pisica e printre noi. Dar noi nu putem vedea pisica.

Chestia asta m-a urmarit pe tot parcursul lecturii: pisica printre porumbei. stii ca-i acolo, dar, oricat te-ai stradui, nu o poti vedea.

Pisica printre porumbei mi s-a parut ceva mai..diferit fata de ce-am mai citit de Agatha Christie.
Daca de obicei era vorba de crime ‘in familie’ ori crime pentru a fura averea cuiva, in volumul de fata dam mai mult peste victime colaterale, personaje care se intampla sa fie in locul nepotrivit, la momentul nepotrivit. Avem de-a face deci cu un criminal care nu se da inapoi de la a ucide pe oricine i se aseaza in cale. Pe langa asta, si povestea este una mai complexa *as spune si mai imbarligata, dar toate crimele Agathei sunt imbarligate*. Actiunea se intinde pe o perioada mai lunga, din Ramat si pana in Anglia, la o renumita scoala pentru fete si are cateva ecouri si prin Elvetia si Anatolia (Asia Mica) si sunt implicate o multime de personaje. De asemenea, am fost surprinsa cand mi-am dat seama ca trecusem deja de jumatatea cartii si celebrul Poirot inca se lasa asteptat. Daca de obicei era prezent in poveste cam de la inceput, ori era chemat imediat dupa descoperirea crimei si investiga el singur, de data asta intra in scena abia dupa ce actiunea e pe sfarsite si o echipa de detectivi a facut toate investigatiile. Dupa ce i se povesteste tot, el doar mai face cateva cercetari ‘ciudate’, dupa care pune totul cap la cap si dezvaluie identitatea ‘pisicii’, parca dandu-le clasa tuturor.

Mi-a placut mult cartea, dar e ceva stranui in legatura cu ea. Si aici ma refer tot la ‘pisica’. Pentru ca nu e doar o chestie pe care o simt personajele, ci acelasi lucru iti este transmis si tie: cineva nu apartine locului. Dar cine? Eu una n-am reusit sa gasesc nici macar o ‘pisica’; nu ma refer la cea adevarata, pentru ca niciodata nu reusesc sa descopar criminalul, ci la faptul ca n-am avut niciun suspect. Nici unul! Nici un personaj n-a reusit sa-mi starneasca suspiciuni, desi de obicei aproape toate personajele erau suspecte. Totul era chiar si mai imbarligat decat ma gandeam eu ca poate fi. Iar deznodamantul a fost uimitor, ca de obicei. Si o spun iar: Agatha Christie e geniala.