La o ceasca de mitologie #1 Vampiri, moroi, strigoi

Pentru ca e primul post al acestei rubrici *btw, sper ca am ales un titlu macar cat de cat dragut*, mi-am propus sa fac sapaturi prin internet si sa va arat ce a gasit despre vampirii pe care ii iubim atat de mult in carti :).

Noi stim din Academia Vampirilor a lui Richelle Mead ca diferenta intre strigoi si moroi este faptul ca primii sunt vampiri morti si fara suflet, care inainte de a fi transformati au putut fi moroi, dhampiri sau chiar oameni, pe cand moroii sunt vampiri vii, care asa sau nascut. Ei, autoarea a mai prelucrat putin adevaratul mit, dar idea de baza a ramas aceeasi: strigoii sunt cei rai, ce vor sa faca rau intentionat, pe cand moroii au ajuns asa din motive ce nu depend de ei. Ca sa intelegeti mai bine ce vreau sa spun, cititi in continuare :).

Moroiul, în mitologia românească, se crede că ar proveni de obicei dintr-un prunc mort înainte de a fi botezat, ucis sau înmormântat de viu, sau dintr-un mort neputrezit, căruia nu i s-a făcut slujba religioasă. Se crede că moroii plâng noaptea și își cer botezul.
Există credința că moroiul iese noaptea din mormânt în chip de fantomă pentru a pricinui rele celor vii.
În unele regiuni, moroii sunt asimilati vampirilor, și se spune că sug sângele și laptele vitelor.

Strigoii sunt niște creaturi „mitologice” ale poporului dac adoptate ulterior de catre poporul român. Dacii considerau strigoii reprezentarea răului, spiritele celor adormiți ale căror fapte nu au fost demne de intrarea în „Împarația lui Zamolxis”, dar aceste date fiind transmise doar pe cale orală, legenda și-a pierdut conținutul inițial. Ulterior poporul român i-a transformat în niște creaturi insetate de sânge cu puterea de a lua orice forma si de a controla gândirea persoanelor expuse din acest punct de vedere (oameni sub influența alcoolului, oameni cu probleme psihice, etc.)

Uite ce-am facut cu bietii strigoi, i-am transformat in niste creature insetate de sange :)).

Se zice că strigoiul este chel în creștetul capului. El nu mănâncă usturoi și ceapă, se ferește de tămâie, iar înspre sărbătoarea de Sfântul Andrei doarme afară. Șira spinării îi este prelungită în formă de coadă, acoperită cu păr.

Hmm..nu chiar ceea ce ne imaginam noi, nu?

Cine se poate transforma in strigoi?
Copiii care mor nebotezați; morții care în timpul vieții au facut multe rele, au fost vrăjmași; cei care mor de o moarte „grabnică” (spânzurați, înecați, împușcați, …); bolnavii care în timpul convalescenței rămân nesupravegheați și trece peste ei o pisică sau morții nepăziți peste care au trecut pisici, câini, șoareci, găini sau orice altă pasăre. De aici provine datina de a păzi mortul când este în casă.
Exista strigoi vii și strigoi morți. Când este lună nouă, strigoii ies din morminte sau își părăsesc trupul și încep să danseze sau să facă tot felul de răutăți.

Strigoii iau laptele de la vaci, iau mana grâului, puterea oamenilor, opresc ploile, aduc grindină și aduc moartea printre oameni și printre vite. De Sfântul Gheorghe flăcăii udă fetele pentru ca acestea să nu aibă de suferit de pe urma strigoaicelor, dar și pentru a nu se transforma în aceste făpturi.
Pentru omorârea acestora, se caută mormântul celui presupus a fi strigoi și i se citește rânduiala de către preoți și i se bate în inimă un par de stejar, de tisă sau de frasin, se înțeapă cu un cui sau un cuțit, pentru a rămâne legat de sicriu și a nu putea ieși pentru a face răutăți.

Strigoiul poate fi unul viu, acela care – dupa cum consemneaza folcloristul I. Aurel Candrea – „toata ziua isi vede de treburi ca ceilalti oameni, dar noaptea indata ce a adormit ii iese sufletul care se duce sa se intalneasca cu alti strigoi, iar trupul ramane ca mort pe pat. Sufletele acestor strigoi … ucid copii si le sug sangele, iau mana de la vaci si de la semanaturi”. Acelasi autor spune ca „atunci, cand moare una dintre aceste fiinte despre care se crede ca a fost strigoi se vara prin inima o frigare inrosita in foc sau un par pentru ca sufletul ei sa nu mai poata iesi din mormant si sa nu mai chinuiasca oamenii noaptea”.

In mitologia romaneasca sunt si strigoi morti, acele spirite ale mortilor care provin din oamenii fosti strigoi in viata sau la care li s-a gresit ceva din randuielile de la inmormantare, au ratacit drumul spre lumea de dincolo sau nu au avut cu ce sa-si plateasca vamile. Pe langa daunele pe care le fac oamenilor in viata – spune Sim. Fl. Marian – strigoii morti „mananca rand pe rand cate un membru din familia lor sau le mananca numai inima si le sug sangele”.

Data viitoare continuam;o sa povestesc si despre contele Dracula, ca acum deja m-am lungit prea mult… Sper ca v-a placut acest prim post :). In mare parte, sursa e Wikipedia, dar si alte cateva sit-uri, desi nu-mi aimtesc exact care, pentru ca am luat „cioturi” de peste tot…

Photobucket

P.S.~ Ce ziceti de beculetele mele? :) Au fost mai simple de facut decat pare. Photoshop-ul e cel mai genial program posibil, nu-i de mirare ca-s indragostita de el de vreo 3 ani jumate <3.

13 comentarii (+add yours?)

  1. DORICE
    Dec 03, 2011 @ 12:11:48

    Lăsând la o parte beculeţele, am văzut că la tine pe blog mai şi ninge!:D
    Cred că o să mă apuc şi eu de învăţat Photoshop. Am găsit nişte tutoriale interesante.
    Abia aştept să văd ce găseşti despre Dracula.

    Răspunde

    • Sayuki
      Dec 03, 2011 @ 13:27:29

      Optiunea cu zapada ne-au pus-o de la wordpress in panoul de administratie. O sa tot ninga pana pe 4 ianuarie :).
      Ma bucur ca-ti place noul banner. Asta chiar imi place si mie, pentru ca de celalalt nu eram prea multumita si parca nici nu se potrivea in peisaj…

      Răspunde

  2. DORICE
    Dec 03, 2011 @ 12:13:12

    P.S.: mult mai reuşit bennerul ăsta! De-abia acum l-am văzut!

    Răspunde

  3. Rose
    Dec 03, 2011 @ 14:40:28

    Bannerul si beculetele sunt asa dragute, simt deja magia sarbatorilor de iarna. Si Doamne, nu mei pot astepta pana la Craciun! :)
    Iar mitologiile sunt foarte interesante. Atat ca nu prea ma prind de partea malefica la bautul laptelui de vita :-?

    Răspunde

    • Sayuki
      Dec 03, 2011 @ 22:42:05

      Pai in ziua de azi nu pare asa malefic, dar gandeste-te ca miturile astea au fost create cu multa vreme in urma (cum ziceam si in post, strigoii sunt creaturi mitologice ale poporului dac) iar pe timpul ala sa ai vaci care sa nu mai dea lapte era un fel de nenorocire pentru gospodaria ta.

      Răspunde

  4. deea
    Dec 04, 2011 @ 11:12:21

    Ma bucur ca Richelle a ales sa „prelucreze” putin moroii.Sunt mai simpatici asa.

    Apropo beculetele sunt foarte dragute.Astept sa ne povestesti despre Dracula.

    Răspunde

  5. DORICE
    Dec 04, 2011 @ 12:08:40

    App: ştii că acum ceva timp te-am întrebat despre „Casa nopţii”. Păi, să vezi, că săptămâna trecută, aveam nişte bani cu care nu ştiam ce să fac, aşa că am cumpărat primul volum. Am şi terminat-o de citit! Sincer, mă aşteptam la mai mult ca acţiune, dar are nişte idei foarte foarte interesante despre vampiri. De genul: cum că vampirii s-ar Transforma printr-o mutaţie genetică ciudată din ADN-ul uman, adică ori ai gena, ori nu. Anyway, în cazul în care vrei să o citeşti, nu îţi spun mai mult, ca să nu îţi stric plăcerea!

    Răspunde

    • Sayuki
      Dec 04, 2011 @ 12:36:34

      In ultima vreme chiar ma gandesc serios sa citesc seria, dar probabil la anul o sa ma apuc de ea. Atat sa-mi spui: merita sa-ti cheltui banii pe ea? :)

      Răspunde

  6. DORICE
    Dec 04, 2011 @ 15:33:15

    Dupa parerea mea, da, doar pentru ideile alea interesante despre lumea vampirilor…
    Mie, una, mi-au placut…dar din povestea asta a unei fete de 16 ani care merge la o scoala noua, nu lipsesc: fata cea rea, baiatul cel frumos care e fostul celei rele, pana si amicul gay e prezent. :D

    Răspunde

    • Sayuki
      Dec 05, 2011 @ 20:33:26

      Nu stiu ce sa zis, nu mi-a placut niciodata chestia asta cu „fata cea rea, baiatul cel frumos care e fostul celei rele, si amicul gay”. Ceva asemanator parca era si in Evermore. Mi se pare…nu stiu…seaca. Nu stiu daca ai inteles cam ce vreau sa zic, dar habar n-am cum s-o spun altfel :))
      Dar oricum, tot voi incerca seria. Chiar de-as spune ca nu vreau s-a o citesc, stiu ca la un moment dat tot n-am sa ma pot abtine si am s-o iau :))

      Răspunde

  7. Bonnie Ithil
    Dec 05, 2011 @ 18:29:58

    Ai dreptate e o serie buna si are o gramada de rasturnari de situatie seria Casa Noptii, sper sa imi cumpar si eu zilele astea vol 8 sa vad ce se intampla…

    Răspunde

  8. DORICE
    Dec 06, 2011 @ 11:42:27

    Pai yo despre partea cu fata rea si restul ziceam ca s-ar putea sa nu te atraga, dar ideile cu vampirii sunt misto! Acuma, tu stii mai bine…

    Răspunde

  9. Costy
    Feb 05, 2012 @ 09:16:09

    E misto sa fi vampir dar ca cei din amurg nu ca cei kre ies din morminte noaptea

    Răspunde

Lasă-mi o părere :) Comentariul tău va fi vizibil după aprobare.

