“Sanctuarul” – Marion Zimmer Bradley

Pentru inceput voi posta o recenzie la una dintre cartile mele preferate <3

Dupa ce am incercat de trei ori fara   succes sa citesc macar un    volum din Harry Potter – la rugamintile profesoarei de romana –  am declarat ca urasc genul fantasy si am luat o pauza de la lectura. Marion Zimmer Bradley m-a facut sa imi dau seama ca m-am inselat in legatura cu acest gen, in special, datorita volumului Sanctuarul pe care l-am citit de curand. Imediat ce deschizi aceasta carte, uiti de toate si nu te mai poti opri din lectura – spre marea mea “enervare”; trebuie sa merg si la scoala :) ).

Personajele principale, Eilan si Gaius, au de ales intre iubire si onoare, iar intreaga actiune se centreaza in jurul acestei decizii. Influentati si de forte exterioare, ei nu isi tradeaza niciunul neamul – britanic, respectiv roman – . Dar nici dragostea dintre ei nu se lasa mai prejos , creand suferinta si nenumarate intorsaturi de situatie.

Neavand permisiunea de a se marita cu Gaius, Eilan nu vrea sa auda de niciun alt barbat si hotaraste sa mearga la  Sanctuar, ca preoteasa novice. Dupa trei ani petrecuti acolo, ea si Dieda, verisoara ei, au decis sa se lege de Zeita prin juraminte. Astfel, trebuia sa renunte la orice posibilitate de a fi cu vreun barbat, dar lucrurile nu sunt chiar atat de simple si fata nu poate rezista si incalca regulile, ceea ce aproape ii aduce moartea. Totusi, “Zeita” a avut rabdare cu ea si a ocrotit-o pana cand si-a incheiat misiunea.

Mi s-a parut ciudata atitudinea oscilanta a unor personaje. De exemplu, la inceput, Cynric si Dieda erau pe punctul de a se casatori pana cand, dintr-o  “greseala” Dieda ajunga la Sanctuar si Cynric decide sa plece la lupta. De atunci, el a devenit tot mai rece, pana in momentul cand afirma ca fata nu il mai iubeste. Dar destinul ii desparte in mod tragic inainte ca relatia lor sa mai sufere schimbari. Un alt exemplu este si atitudinea Diedei fata de verisoara ei: inainte de a merge la Sanctuar, Eilan era mai mult decat o sora pentru ea, apoi totul se schimba si Dieda vrea sa o vada moarta pe Eilan.

Sfarsitul a fost foarte surprinzator. Mi-a placut faptul ca, intr-un fel, Eilan si Gaius au ramas impreuna.

Dar nu pot sa termin recenzia fara sa spun cat de mult mi-a placut romanul lui  Marion Zimmer Bradley si ca, la fel cum i l-am recomandat – si imprumutat deja – celei mai bune prietene, il recomand oricarui iubitor al lecturii sau oricui cauta o portita de scapare din activitatile de zi cu zi :)  .